سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوانهای بندری دستمان خالی دلمان شاد

 

گزارش:کاظم گلخنی


 

آخرین روزهای فصل زمستان است و هرمزگانی ها آماده استقبال بهار و سال نو می شوند. شور نشاط فرا رسیدن سال جدید در ازدحام جمعیت فراوانی که شبانگاهان در بازارهای شهر مشغول خرید هستند به خوبی می توان حس کرد.با این حال برخی نیز با وجود تورم موجود و گرانی قیمت ها چندان دست و دلی برای رفتن به بازار نداشته و از گرانی ها گله مند هستند. با این همه، شادی در رخسار مردم جنوب موج می زند خودشان می گویند به واسطه شکفته شدن بهار است.به همین مناسبت  به سراغ چند جوان صنعت کار هرمزگانی رفتیم و با آنها در آستانه سال جدید از هر دری سخن به میان آوردیم باشد که این گپ و گفت جالب ،مورد توجه شما خوانندگان گرامی واقع شود.

در این کارگاه خیابان کمربندی که توسط بخش خصوصی اداره می شود حسین آب جامه 30 ساله اهل بندرعباس از جمله کارگران با سابقه اش محسوب می شود. حسین که متاهل و صاحب دو فرزند است  مثل برخی از همکارانش به سبب گرانی ها چندان دست و دلی برای رفتن به بازار و خرید ندارد.او امسال وام گرفته و دیگر از نظر مالی توانی برای خرید شب عید ندارد.

 از سویی حسین نیز همانند دیگر همکارانش از اینکه مثل کارگران برخی از شرکت های دولتی از مزایا آخر سال بهره نبرده و سختی مشاغل را برایشان لحاظ نکرده اند سخت گله مند است و در همین ارتباط می گوید: صنف ما باید پشتیبان کارگر باشد. کار ما خیلی سخت است اما در ردیف مشاغل سخت قرار نگرفته است.در ادامه حسین این کارگر متخصص را با یکسال عجیب کمی متعجب می کنیم.

قاچاق چی نیستیم

وی در پاسخ به این پرسش که چرا رو به کار قاچاق نیاورده، می گوید: دوست ندارم پول حرام تو سفره زن و بچه ام بگذارم از این گذشته این کارها آینده ای ندارد. اما اینکه برخی به مجرد اینکه اسم بندرعباس می آید فکر می کنند همه جوانهای اینجا قاچاق چی هستند هم حرف بی ربطی نیست.! اما جوابش را باید آن مسئولانی بدهند که برای استخدام در شرکت نفت و فولاد هرمزگان در تهران و کرج اگهی استخدام پخش می کنند.!!شما بروید به این شرکت های بزرگ بشمارید چند کارگر بومی سرکار هستند.! حسین آب جامه که 13 سال سابقه کار در چنته دارد در ادامه اضافه کرد: یک زمانی دریا باز بود کار پیله وری درآمد خوبی داشت اما از وقتی دریا بسته شد دیگر نان از سفره ها خیلی ها رفت .بدبختی ما اینجاست که این خرده پیله وری را با قاچاق یکی می دانیم وگرنه الان هم قاچاق هست منتها صاحب مال در یک ویلای تهران لم داده و زجرش مال آدمهایی هست که هر لحظه منتظر مرگشان هستند. آنهم به خاطر اینکه اینجا خیلی روی خوش به استخدام بومی نشان نمی دهند، وگرنه آن زمان که بچه های بندری سواد کمی داشتند گذشت الان توی هر خانه بندری چند تا لیسانسه بیکار هست.

امسال به فین می رویم

 اما بخوانید نظر دیگر کارگران درباره همین سوال ،مهدی امینی که او نیز متاهل و دارای 2 فرزند است، می گوید:برخی از جوانهای اینجا دوست دارند یک شبه پولدار شوند به همین خاطر رو به قاچاق می آورند اما این قصه ها مربوط دهه 60 و 70 بود الان ماشاالله اکثر جوانها درس خوان شده اند و بیشتر دوست دارند وارد مشاغل دولتی شوند.مهدی نیز از کارگران متخصص با سابقه است وی برای سال جدید برنامه ای مشخصی ندارد و می گوید سال قبل وضع کمی بهتر بود و توانستیم با خانواده به مشهد برویم اما امسال با این وضع مالی (باخنده)حتی فین هم شاید نرویم.در این میان حسین هم دوباره به حرف می آید و خنده کنان می گوید ما امسال قصد داریم با یک برنامه ریزی مدون همراه خانواده به آبگرم کوه گنو برویم.  

خدا کند یارانه ها قطع نشود

سوال دیگرمان مربوط به داستان سبد کالاست. مهدی با ذکر اینکه از مادرش نگهداری می کند ،خنده کنان پاسخ داد: ما بدون اینکه مهمانی به خانه دعوت کنیم در عرض یک هفته سبد کالا را با محتویاتش مصرف کردیم. کاش دولت مثل پارسال عیدی را به یارانه ها الصاق می کرد. در این میان برخی از کارگران ضمن ملامت مهدی از خوش خیالی او تعجب می کنند و می گویند باید دعا کرد که یارانه ها قطع نشود دیگر سبد کالا و عیدی دادن پیشکش دولت باشد.

همینی که هست

گلایه ها و دردل صنعت کاران هرمزگانی بیشتر مربوط به متاهلین است در این میان رحیم جوان 19 ساله ای که فقط یکسال سابقه کار دارد لبخند به لب از روزگارش این طور می گوید: عصرها که به خانه می روم زود لباس عوض می کنم و همراه دوستانم به ساحل و پارک می رویم .من مثل همکارانم نه مشکل مالی دارم نه کسی تحت تکفل دارم با این وجود به خاطر گرانی ها فکر نمی کنم بتوانم عید امسال را به دلخواهم سپری کنم .رحیم می گوید برای عید برنامه ندارد اما تابستان به همراه دوستانش سفر می رود. این جوان 19 ساله در ادامه به ما گفت :زمانی که تیم آلومنیوم در لیگ برتر بوده به همراه دوستانش به استادیوم می رفته اما بعد از خروج فوتبال هرمزگان از لیگ برتر دیگر به استادیوم نرفته است.جالب اینجاست که این جوان کارگر از مشتریان پروپا قرص کنسرت است و به قول خودش در یکسال گذشته به دیدن دو کنسرت رفته و هربار 40 هزار تومان خرج بلیط کنسرتها کرده است.رحیم سپس از دنیای مجازی گفت و اینکه خودش و تمام دوستانش در واتس آپ هستند.در نهایت هم هرچه از مضرت این نرم افزار برایش شرح دادیم زیر بار نرفت و گفت خنده کنان گفت: تفریح نداریم همینی که هست.

دستمان پر است دلمان...

تا اینجا هر چه نوشتیم از گلایه و نداری بود و اینکه دلمان خوش است اما دستمان خالی؛ حال بخوانید داستان آنها که دستشان پر است و دلشان خوش تر است.مگر می شود دست آدم پر باشد و دل خوش نباشد.

آقای رضوانی مدیر کارگاه خنده کنان می گوید والا ما که از عیدها خوشی ندیدم مدام باید مهمان داری کنیم.به رضوانی گفتیم حال شما این دم عیدی چطور است،می گوید: راستش ما هم دغدغه خودمان داریم هرچه بامت بیشتر خرجت هم بیشتر است.متاسفانه مدام نرخ قطعات یدکی گرانتر می شود اما نرخ دستمزدها تکان نخورده است. مانده ایم با این بازار راکت  ،حقوق و عیدی یک عده کارگرجوان چطور تامین کنیم. رضوانی می گوید:معمولاً عیدها مهمان های شهرستانی را میزبان می شود که به احتمال زیاد یک جور تلافی سفرهای جناب مدیر است.

زن سرحدی بگیرید

از مدیر کارگاه و حرفهایش گذشته و جوانی شیطان برای گفتگوی پایانی نشان می کنیم . کریم کارگر خنده روی کارگاه با شوخی هایش همه را به خنده انداخته است. این کارگر جوان که همسری شهرستانی دارد با خوشحالی می گوید:ما زرنگی کردیم عیال و بچه ها را فرستادیم شهرستان و این دم عیدی اقتصاد مقاومتی را به طور کامل اجرا کردیم .

کریم بنده خدا عوضش زمستان ها باید جواب سختی پس بدهد .خودش با شیطنت خاصی عنوان می کند:زمستان ها از شهرستان مثل لشگر سلم تور مهمان برایمان می آید، از در و دیوار خانه مهمان سرحدی بالا می رود .کریم که همراه بقیه از خنده ریسه می رود می گوید :خلاصه اگه خواستین زن سرحدی بگیرین دو تا حسن داره عید و تابستان ها خرجتان کم می شود اما زمستانها متاسفانه این عزیزان هم ظرفیت ها استفاده می کنند و هی مهمانی می آیندو  تا به لیگ دسته سه سقوط نکنید ول کن معامله نیستند.کریم در زمینه کاهش مصرف گوشت در میان خانواده نیز ایده جالبی دارد، وی می گوید با توجه به اینکه نذورات حتی با وجود این تورم همچنان در حد تیم ملی در طول سال ادامه دارد لذا خانواده های عزیز سبدی بدین منظور تهیه کنند و کسری گوشت قرمز خود را از این طریق جبران کرده باقی سال را با نان رته سرکنند.

اینم ته دیگش

عید و بهار و باران ها طراوات خاصی به بندرعباس بخشیده و امسال هم به احتمال زیاد با وجود تورم و گرانی اما میلیون ها هم وطن به بندرعباس و ساحل زیبایش می آیند از بازارها دیدن می کنند؛کلی خرید می کنند سری هم به قشم می زنند ،هر جا دوست داشتند پارک می کنند ؛چمن پارک ها را داغان می کنند کلی هم با تلفن همراهشان برای پز دادن بعد از سیزده از ساحل و دریا عکس می گیرند و با دلی خوش و سلامت به شهرشان برمی گردند اگر احیاناٌ چشمشان به روزنامه ما خورد عید را به این عزیزان و همچنین تمامی اهالی هرمزگان تبریک عرض می کنیم .امیدواریم دولت محترم تدبیرو امید کمر تحریم ها و گرانی را در سال جدید بشکند و تورم را به قول خودشان نقطه به نقطه کاهش دهند بلکه دیگر این جوانها کمتر نق بزنند.و در آخر یک تبریک بزرگ به تمامی جوانهای هرمزگانی فعال در نشریه ندای هرمزگان که امسال نیز همانند سالیان گذشته با اخذ تندیس های برترین حوزه رسانه در زمره پر افتخارترین نشریه جنوب کشور قرار گرفتند این افتخار بزرگ تقدیم به شما خوانندگان هرمزگانی.امید که سال اسب را رهوار به سوی ساحل سعادت طی کنید.


مطب دکتر انتظاری (طب چینی برای ترک مواد مخدر و سیگاریها) بندرعبا

ازدحامی که در مطب دکتر انتظاری مشاهده می شود فقط در چند مطب پزشکان بندرعباسی مثل مطب دکتر نگهی واقع در ساختمان پزشک یا مطب دکتر پوست وحید احمدی دیده می شود و این نشان از رضایت مراجعین است.

طب سوزنی از چند هفته قبل در مطب حجامت دکتر انتظاری راه اندازی شد.

دکتر انتظاری معتقد است کیفیت و موفقیت در درمان طب سوزی برخی از بیماریها حتی از حجامت هم بالاتر است .

بیماری که در مطب دکتر انتظاری برای ترک سیگار آمده است دو سوزن در دستش کاشته و انرژی الکتریکی با ولتاژی کم به این دو سوزن داده می شود. بیمار 48 ساله که اقبالی نام دارد در گفتگو با ما می گوید : به دلیل سکته قلبی مجبور به ترک سیگار هستم وقتی فهمیدم طب سوزنی می تواند درمان قطعی ترک سیگار شود به مطب مراجعه کردم و بعد از اتمام جلسه اول تنفر شدیدی به سیگار پیدا کردم راحت تر بگویم دیگر سیگار برایم حلاوتی ندارد از بویش بدم می آید و هر کام می گیرم حالم بد می شود . وی افزود الان جلسه دوم هستم و به نظر در پایان چلسه سوم دیگر هیچ وقت لب به سیگار نخواهم گذاشت

دکتر انتظاری در همین زمینه گفت : کسانی که به مواد مخدر مبتلا هستند به مطب مراجعه کنند و اینجانب قول می دهم با روش درمان طب سوزنی در 3 جلسه آنها را از این بلای خانمانسوز نجات خواهم داد

دکتر انتظاری در ادامه افزود طب چینی درمان گر بیماریهای دیگری نظیر انواع سردردهای میگیرنی ،بی میلی جنسی ، انواع بیماریهای روحی و عصبی نیز هست و تا 95 درصد توانایی درمان در این حوزه را دارد

قابل ذکر است درمان طب سوزنی با قابلیت فراوان و از همه مهمتر با هزینه ای بسیار ارزانتر از دیگر روش های درمانی می تواند کسانی که بیماری های میگرنی یا آلوده به مواد مخدر و یا سیگاری هستند را در چند جلسه درمان کند .

آدرس بندرعباس خ سیدجمال جنب ساختمان پزشکان پارسیان روبروی ساختمان پزشکان حکیم مرکز حجامت مطب دکتر انتظاری


آزمایشگاه دی بندرعباس


از جمله آزمایشگاههای  بسیار فعال بندرعباس آزمایشگاه دی است

این آزمایشگاه با دو شیفت کاری سعی می کند بهترین و سریع ترین زمان ممکن جواب آزمایش مشتریان را ارائه دهد.

آزمایشگاه دی قادر است به منزل افراد آمده و از آنها آزمایش بعمل آورد .

آزمایشگاه دی نیز سال گذشته تقریبا به تمامی مطب های شهر یک بسته لوازم التحریر بسیار با ارزش هدیه کرد که این اقدام بسیار اثر گذار دکتر دهقانی نشان از بلند نظری وی دارد

آدرس آزمایشگاه دی / خ سیدجمال / روبروی هایپرمارکت / طبقه اول ساختمان میلاد 


گوگوش پیرزن هوسباز و آخرین حماقت


گوگوش کاری انجام داد که قلم از نوشتن این عمل شرم آور باز مانده است

گوگوش خواننده ایرانی که در دوره قبل از انقلاب از خوانندگان بنام ایران محسوب می شد بعد از انقلاب سالها خانه نشین بود این زن که رکورد ازدواج را در چنته دارد به دلیل اینکه امکان خروجش از کشور مهیا نبود سالها در ایران ماند و بالاخره در دوره اصلاحات در حالی که از طراوات جوانی اثری در او دیده نمیشد و عرفا میبایست خانه نشین می شد ناگه سر از کانادا در آورد. پیرزن که تازه احساس جوانیش دست داده بود مدتها در خارج کشور به فعالیت پرداخت. این پیرزن که از چندی قبل همراهی و همکاری در شبکه من و تو را با برنامه اکادمی گوگوش به عهده داشت گاهاً به کنسرت برگزار می کرد و به هر حال روزگار می گذارند هر چند که دیگر آن گوگوش دهه پنجاه نبود.

اما در کمال تعجب پیرزن چندی روز قبل کاری کرد که همگان را متعجب و خیلی ها بر بر افروخته کرد. پیرزن در یک کلیپ که داستان مشکلات دو همجنس باز ایرانی را نشان می دهد به نوعی از آنها حمایت کرد.

این رفتار زشت گوگوش به قدری زشت و سخیف بود که حتی در رادیو فردا که به نوعی قصد حمایت از وی را داشتند با تماس ها و کامنت های دهها ایرانی عصبانی نشان داد که گوگوش چه حماقتی به خرج داده است.

اعتراضات در شبکه های اجتماعی بر علیه این پیربانوی هوس باز همچنان به شدت ادامه دارد

برخی می گویند حتی در لندن که مهد آزادی است همجنس بازان به سبب نفرت عمیق مردم جرات قدم زدن در خیابان را ندارند حال چطور است این پیرزن هوسباز تا این حد خود را سخیف جلوه داده احتمالا فشار دولت انگلیس بوده است

همجنس بازی آنقدر در ادیان زشت شمرده می شود که خداوند وقتی قوم سدوم را نابود کرد که زنان آن قوم به همجنس گرایی مایل شدند. شدت این عمل زشت که جامعه شناسان آن را آخر کج سلیقگی نام نهاده اند به حدی است که پزشکان معتقدند این افراد عموماً بیماران روانی و واخوردگان جامعه هستند

جالب اینجاست که به جز اتحادیه اروپا آنهم به جهت اغراض سیاسی در بین جوامع حتی مدرن نیز همجنس گرایی بشدت زشت خوانده می شود به نحوی که مردم اروپا بر چهره همجنس بازان آب دهان پرت می کنند. این کج سلیقگی این واخوردگی این زشتی عیان این رفتار بسیار زننده که حتی قلم از نوشتن آن باز می ماند توسط پیرزنی که تا دیروز تنها محکوم به حمایت از شبکه ضد ایرانی من و تو است حمایت شده تا نشان دهد چقدر انسان می تواند مقام خود را حقیر کند . گرفتن امتیاز و یا فشار دولت انگلیس و یا چند پوند بیشتر هر چه که هست پیرزن تمامی آبروی خود را به باد داد .


گلایه اهالی شهناز از شهرداری بندرعباس


مردم محله شهناز  از اینکه شهرداری برخی از خانه های تملک شده را بدون تخریب رها کرده است گلایه مند بوده و معتقدند این خانه ها به محل اقامت کارتن خواب ها و معتادان تبدیل شده و از همه بدتر اینکه آمار سرقت در این محله به سبب ایجاد ماوی جدید برای معتادان شدت زیادی پیدا کرده است .از این رو اهالی از معاونت عمرانی شهرداری تقاضا دارند تا نظیر دیگر منازل تملک شده همگی خانه هایی که در مسیر گشایش خیابان جدید بدون تخریب رها شده اند به طور کامل خراب شده تا دیگر معتادان کارتن که عمدتاً سارق هستند مکانی جهت اقامت نداشته باشند 

شهرداری بندرعباس اقدام به گشایش و امتدا خیابان آیت الله عفاری محله شهناز نموده است. معاونت عمرانی شهرداری با خرید املاک و منازل که در مسیر ناتمام خیابان آیت الله عفاری قرار دارد برای ایجاد خیابان از مدتی قبل اقدام نموده و منازلی که در مسیر این طرح قرار دارند با تملک اقدام به تخریب می نماید. 

این طرح برای محلاتی نظیر محله شهناز که در میان مشکلات اجتماعی از جمله خرید و فروش گسترده انواع مواد مخدر ، تردد گسترده معتادان کارتن خواب و افراد زور گیر ... بسیار ارزنده است. با هر گشایشی حضور مستقیم پلیس در این محلات اعیان تر می شود ، با ایجاد هر خیابانی در این گونه محلات امکان تخلف فروشندگان مواد مخدر و دیگر متخلفان به سبب پررنگ تر شدن حضور پلیس کمتر می شود.

ده سال وقتی خیابان 20 متری در وسط محله شهناز ایجاد شد بسیاری از جرائم از جمله زورگیری که در این محله عادی شده بود به سبب حضور گسترده پلیس کم و کمتر شد به طوریکه تقریباً زورگیری در این محلات خلافی فراموش شده است .
با این که  مردم این محله از اینکه شهرداری برخی از خانه های تملک شده را بدون تخریب رها کرده است گلایه مند بوده و معتقدند این خانه ها به محل اقامت کارتن خواب ها و معتادان تبدیل شده و از همه بدتر اینکه آمار سرقت در این محله به سبب ایجاد ماوی جدید برای معتادان شدت زیادی پیدا کرده است .از این رو اهالی از معاونت عمرانی شهرداری تقاضا دارند تا نظیر دیگر منازل تملک شده همگی خانه هایی که در مسیر گشایش خیابان جدید بدون تخریب رها شده اند به طور کامل خراب شده تا دیگر معتادان کارتن که عمدتاً سارق هستند مکانی جهت اقامت نداشته باشند .