سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گوشت از سبد غذایی مردم هرمزگان پرواز کرد

مصرف گوشت قرمز در بندرعباس 50 درصد کاهش داشته است.

گرانی قیمت گوشت قرمز باعث شده تا این فراورده مهم پروت?ینی از سبد خوراکی بسیاری از مردم هرمزگانی رخت ببندد.

شاید خیلی ها تصور کنند که اهالی جنوب به سبب همسایگی با دریا مدام در حال مصرف گوشت ماهی هستند، اما در واقعیت این گونه نیست و به قول معروف اگر پولش باشد هیچ خانواده ای از مصرف گوشت قرمز رویگردان نیست.

امروزه شرایط به نحوی است که گرانی روی سفره مردم اثر گذاشته و  بسیاری از مردم هرمزگان نه توان خرید گوشت ماهی دارند و نه به سراغ گوشت قرمز می روند و لاجرم به خریدن مرغ و فراوردهایش اکتفا میکنند.

گوشت قرمز در دهه شصت جزو لاینفک سفره های مردم هرمزگان بود، در آن سالها دولت توانایی واردات گوشت قرمز را داشت و مردم حتی از گوشت های یخ زده خارجی هم استقبال می کردند، اما سیاست دولت در مواجه با گوشت قرمز به سبب ضعف در تولید داخلی به یکباره تغییر کرد و تبلیغات منفی که گوشت قرمز باعث انواع بیماری میشود و البته قیمت گرانش ،کار را به جایی رساند که مردم به اجبار این فراورده پروتینی را از سفره خود کنار نهادند.

جالب اینجاست که در ضرب المثل قدیمی فرهنگ هرمزگانی آمده: هر کی 40 روز گوشت نخوره کافر می شود، این مثل چنان تاکیدی به لزوم مصرف گوشت قرمز داشته که جای تردیدی برای مصرف کننده نگذاشته است.

بدین ترتیب دولت طی 3 دهه با حمایت از صنعت مرغ و طیور و طرد گوشت قرمز باعث شد تا این صنعت  بعد از نفت و خودروسازی در رده سوم پرسودترین های کشور جای بگیرد.

در همین زمینه با مهدی رستمی از فعالان حوزه گوشت استان و مدیرعامل کشتارگاه صنعتی بندرعباس به گفتگو پرداخته و نظرش را جویا شدیم.رستمی با اشاره به گرانی گوشت، بیان داشت:در ابتدای سال 92 قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در بندرعباس بین 28 تا 30 هزار تومان بود اما امروزه قیمت یک کیلو گوشت بیش از 38 هزار تومان است.

وی با اشاره به کیفیت گوشت های ذبح شده در بندرعباس بیان داشت: مشکل گرانی است وگرنه بهترین گوشت را در قصابی های بندرعباس توزیع می کنیم و اغلب دام ها جهت ذبح را از شرق استان و کهنوج تامین می کنیم .

مهدی رستمی که عضو اتحادیه صنف قصابی های شهر نیز هست با اشاره به اینکه روزانه 140 راس گوسفند و گاو ذبح شده از طریق کشتارگاه صنعتی تحویل قصابی های شهر میشود افزود: به طور میانگین ماهانه در حدود 2400 راس گوسفند و گاو جهت مصرف شهر بندرعباس ذبح می شود این در حالی است که ده سال قبل روزانه 300 راس گوسفند و گاو در قصابی های شهر توزیع میشد و این بدان معنی است که به نسبت سال 86 مصرف گوشت قرمز در بندرعباس پنجاه درصد کاهش داشته است.

وی سپس به قضیه اخبار مربوط تب کنگو و کریمه در شبکه های اجتماعی پرداخت و گفت، این بیماری هرسال در تابستان باعث مرگ چند نفر میشود و با وجود اینکه شبکه بهداشت و درمان کشورمان در کنترل این بیماری از اغلب کشورها موفق تر عمل می کند اما تبلیغات منفی تب کریمه و کنگو و البته گرانی ضربه بزرگی به صنعت گوشت قرمز وارد کرده است.

وقتی از رستمی درباره تعداد کم قصابی ها سوال کردیم وی با اشاره به فعالیت بیش از 45 قصابی در سطح شهر بندرعباس، تعداد قصابی ها رابه نسبت جمعیت شهر متناسب دانست با این حال به لزوم ایجاد قصابی در مناطق تازه شکل گرفته نظیر شهرک پیامبر اعظم (ص)تاکید نمود.

چندی قبل روزنامه قانون در یک سلسله گزارش به اوضاع گوشت قرمز در تهران پرداخت و به عرضه ارزان گوشت چرخ کرده ارزان و مشکوکی  که با امحا احشای گاو و گوساله  تهیه می شود پرداخت و تاکید کرد این نوع گوشت بی کیفیت در میان قشر تهیدست مشتری زیادی دارد.

در همین ارتباط موضوع را با چند قصابی بازار روز در میان گذاشیم ولی آنها با قاطعیت عنوان کردند که چنین گوشتی در قصابی های بندرعباس تهیه و عرضه نمیشود، با این حال برخی از  افراد فقیر در بندرعباس بعضا از همین قصابی ها، گوشت کله گاو یا شکمبه و روده گوسفند را هر کیلو 17 هزار تومان خریداری می کنند.

در اغلب مرغ فروشی های شهر گوشت قرمز برزیلی یخ زده و گوشت ماهی خارجی نیز عرضه می شود. در همین ارتباط وقتی از خانم جوانی علت خریداری مرغ را جویا شدیم وی گفت:  یک ماهی هوور چند کیلویی حدود 60 هزار تومان برای مشتری تمام میشود واحتمالا طی یکی دو وعده مصرف میشود اما با همین 60 هزار تومان می شود 7 کیلو گوشت مرغ خریداری کرد و اقلا در 10 وعده مصرف کرد، راستش را بخواهید ما هم خیلی دلمان میخواهد گوشت قرمز و ماهی مصرف کنیم، اما گران است ،ما هم می دانیم که سویا ، سنگدان و بال مرغ جای گوشت قرمز و ماهی را نمیگیرد و کودکان و نوجوانان باید گوشت قرمز میل کنند اما  توان مالی خریدش را نداریم وگرنه همه به ارزش گوشت قرمز واقف هستند.

و در آخر

مدتی است که جامعه ایرانی به هر دلیلی دیگر دغدغه شکم را ندارد و موضوعات دیگری برایش دغدغه اصلی شده است، اما دولت باید به این نکته توجه کند که برای رشد نوجوانان و جوانان، برای بهبود بیماران، در منو غذای ورزشکاران و بانوان باردار مصرف گوشت قرمز توصیه شده است و این امر مهم نه با سیاست حمایت از صنعت مرغ و طیور نه با تبلیغات منفی علیه گوشت قرمز،  نمی توان کتمان کرد. از این رو بهتر است دولت برنامه ای در جهت احیای سفره های پر شده از سویا ، سنگدان ، شکمبه و بال و گردن قشر ضعیف و متوسط فکری عاجل کند . در کشوری مثل ایران نباید مصرف گوشت قرمز آرزوی مردم شود.

کاظم گلخنی ، روزنامه دریا


طنز شهرزاد و شب بیست و نهم



راویان چنین نگاشته اند که از شب بیست و هشتم ملک دلزده از ملعبه پلی استیشن دگر بار امر به حضور دخترک قصه گوی داد.

گویا شهرزاد طبق معمول به جرمی  در محبس داروغه دربند بودندی پس اهل دربار با گرو نهادن سند کاخ  آزادش کرده به قصرش بردند.

پس ملک چو  اگاه ز این فضاحت گشت به خروش آمده که چه معنی دهد خدم و حشم بارگاه را محبوس کنند!

  لیک وزیران توجیهش نموده که دستگاه قضایی از قدرت اجرایی جدا بایدی ور نه استقلال قوا بر هم خورند.

پس دخترک را به بارگاه آورندی و ملک خروشان بر او بتاخت که ای گیس بریده از چه روی قرص روان گردان در کافی شاپ های بفروشی !!

ملک بر عهدشکنی دخترک  گلایه ها کرد و بنالید؛ از آن شبی که عهد بر قصه گویی کردی یک شب بر سرکارت نبودی هر دم به بهانه ای ز کاخ گریزانی ، شبی جشن تولد ژینوس جون، دگر شب دنبال تحقیق دانشجویی در کوی و برزن ول می شوی، شبی هم تو را ز  کنسرت یابند.

شهرزاد رو ملک کرد و بگفت:
ای پادشاه خوبان دست تنگم ، آن همه قصه بر سبک ر?الیسم جادویی قال کردم، لیک خرجی ندادی، همه نیک دانند که از بحر فلوس چه کله معلق ها زدی ، عجبا که از چندر غاز یارانه هم  نگذشتی ، حال توقع داری چه سان خرج شهریه دانشگاهم ابتیاع کنم؟

پس ملک ضایع بگشت در حضور جمع با دست لرزان کیسه زری به دخترک صله داد و فرمود؛ این کیسه زر شهریه این ترم دانشگاهت کفایت کند پس دگر دست از خلاف و قرص فروشی بردار، فی الحال قصه گوی که حالم ز سریال های کره ای بر هم خورد.

پس دخترک بر درگاه نشسته چشم فرو بسته و با لحنی غمناک قصه قال کرد؛ طوطیان مغموم ز بد سگالی نابخردان و راویان اخبار حوداث جراید یومیه و مرغان نحس کنج خرابه ها بگفتندی که چندی قبل در  شهر تهران چند نابخرد پست فطرت به ظاهر مسافربر،  بانوی بخت برگشته ای را به جبر به اطراف شهر کشانده به نامردی تمام تعرض بنموده ، رهایش کردند، پس ساعتی بگذشت بانوی درمانده در بیابان به هوای حمایت به سمت خودرویی دگر  برفت و درخواست حمایت بنمود اما راکبان آن ارابه هم در کمال وقاحت به بانوی رنجدیده آزارها رسانده بعد از تعرض رهایش کردند .

پس بانوی درمانده حیران از این نامردی پیاده به شهر بازگشت به قانون پناه برد، چنان که گویند آن چند نامردمان رذل دستگیر به زودی به عقوبتی شدید خواهند رسید.

ملک حیران ز قصه شهرزاد آهی ز دل کشید و بگفت :این چه حکایت دردناک بود ،دلم ریش شد، این قصه حتی ز انتخابات شورای شهر گمبرون هم عجیب تر بود.

ملک که بعد از استماع قصه حالش دگرگون شده بود امر به حصر خانگی شهرزاد داد و به میرغضب بگفت: با این اوصاف به هیچ روی مگذارید این دختر خیره سر ز کاخ برون شود ، چو خدای ناکرده همچو بلایی سرش آید دگر سر بلند نتوانم کرد.
پس از آن روز مثل خود کرده را تدبیر نیست در مطابقت حال و روز شهرزاد رواج یافت.

کاظم گلخنی


طنز بغام و گدای زبل

 

ساعت از 2 بعد ظهر گذشته ، هوا بس ناجوانمردانه گرم است ، متاسفانه طبق شنیده ها خورشید هم با بندرعباس پدرکشتگی دارد.اینکه اصلا نمی شود ساعت 2 بعدظهر بندرعباس را با چند خط تشریح کرد ، خودتان  یک چیز داغ را به شعاع ابدیت تصور کنید‌.

و در این میان
بغام با سر و صورتی خیس از عرق وارد کوچه شد، طبق معمول احدی در محله دیده نمیشد ،فقط صدای کولرها بود که آدمی را منگ هرم و حرارت پس زمینه اش می کرد‌.

هنوز بغام وارد منزلش نشده بود که گدای قلچماقی جلوی راهش را سد کرد و گفت؛ بده در راه خدا ، گدا دوباره و این بار قاطع تر گفت؛ بده زود باش عمو که تو این گرما  اصلا حوصله بحث ندارم!!

بغام با غیض به هیکل گدا اشاره کرد و گفت؛ مرد حسابی تو اگه عراق بودی  بجای تانک ازت استفاده می کردند ، حالا تو این گرما مزاحم  شدی بجای التماس و خواهش ، زور میگی!

گدا هم عصبانی شد  و فریاد زد انگار تو زبون خوش حالیت نمیشه الان کاری به سرت در میارم که دیگه به زیر خط فقر توهین نکنی!!

گدای نره غول سپس مقداری سس گوجه  فرنگی روی سر و صورتش پاشید و فریاد زد ؛ آهای خونه دار و بچه دار گوشیتو ور دار بیار ، آهای روشنفکرهای جامعه مدنی که  اینستاگرام دارید به فریادم برسید!!

بعد از گذشت نیم ساعت از وقوع این جنایت، نتایج زیر حاصل شد:

کتک خوردن بغام توسط حامیان اقشار کم درآمد و اهالی انسان دوست  محله

پرداخت 100 هزار تومان غرامت از جیب بغام ظالم به گدای مظلوم

،خوردن نهار بغام توسط گدای رنج دیده

زدن دو جفت کشیده آبدار به بغام ننه مرده
( توضیحات ،به سبب دیر رسیدن مش معصوم و نبود ویدئو چک بغام مجددا کتک خورد.)

جمع آوری مبلغ پانصد هزار تومن وجه نقد توسط خیرین محله و اهدا به گدای رنج دیده ،
لازم به ذکر است که در پایان این مراسم و بصورت مخفیانه 200 هزار تومان از مبلغ فوق کسر و به بانو مش معصوم پرداخت شد.


طنز چگونه اهل قلم شوید

اوستا علم علم، این یکی بگیر قلم

هر کاری کردیم تا خبرنگارها و روزنامه نویس ها از قلم دور کنیم نشد که نشد. راستی ، دوست دارید وارد جرگه اهل قلم شوید؟
بزرگ ترین خطر غالب خبرنگارها بجز خطر له شدن زیر دست و پای بادیگاردهای شخصیت های مهم، چشم غره مدیران کل  ، احتمال رفتن به زندان و فقر فابریک و هزار بلای طبیعی دیگر  ، هشتگ زدن پای خبرهاست!
شما هم اگر دوره خبرنگاری، ویرایش خبر، گزارش نویسی و حتی ادبیات مقدماتی فارسی نرفتید، می توانید به راحتی وارد جرگه اهل قلم شوید.

کافیه در فیس بوک، اینستاگرام، گوگل پلاس، توییتر، تلگرام و... اکانت بسازید و تا می توانید آدم های مشهور (سیاسی، ورزشی، هنری و... رو دنبال کنید. بعد برای تک تک پست هایی که به استریمتون می رسه یه تیتر بی ربط و البته جنجالی برایش انتخاب کنید و منتشر کنید و هزینه رو دریافت کنید. قرار نیست حتما یه پست جنبه خبری داشته باشه یا ارزش تحلیلی داشته باشد

مثلا اگر مشاور ریاست جمهوری در اینستاگرامش نوشت تغییرات در راه است شما فوری تیتر بزنید: واکنش جنجالی مشاور فرهنگی ریاست جمهوری به شایعه تغییرات بسیار گسترده در کابینه!
بعد هم توی خبر بگید که ما که از قبل نوشتیم شایعه ، با این وضع تغییرات چندان هم گسترده نیست!
یا عکس جواد ظریف رو در کنار وزیرخارجه فرانسه بذارید و تیتر بزنید: وزیر خارجه فرانسه با ظریف خداحافظی نکرد! بعد هم در متن خبر قید کنید که فریب فلان خبرگزاری رو خوردید. همونی خبرگزاری که صبح تا پسین اخبار ناامید کننده واسه ملت میذاره ، همونی که همش میگه من میدونم که دیگه کارمون تمومه ، نه داداش اون ایگل شخصیت کوتله کارتون گالیور نمیگم. آهام ، درست حدس زدید.
بعضی وقت ها بزنید به سیم آخر، یه جوک آبکی توی کانال دکتر سلام (رفیق خبرگزاری فارس)  بردارید با پونصد تا هشتگ نیم کلیو پیاز قاطی کنید بدید دست مشتری ، اگه بعدش کاربران واست شکلک خشمگین و فحش و اینا گذاشتن ،غمگین مباش، به هر حال کار فرهنگی هزینه دارد
نکته مهم این که زیر هر پست از کلمات کلیدی استفاده کنید.

مثلا برای تیتر: حاشیه های سخنرانی ریاست جمهوری هشتگ بزنید: #حاشیه_ها #سرخود #خودسر #خودسر_سرخود #بیخودی #نخودی_و_خودی #یارانه #تتلو  #لولو #تنش_آبی  #محمد_اصفهانی #معین
خب لابد می پرسید پس خبرهای میدانی چی؟! عرض می کنم که خیلی مهم نیست. از سایت های دیگه کپی کنید اولش بنویسید به گزارش ما به نقل از اونا! هر ماه یه خبرم هم تولید کنید تا اونا کپی کنند تا بعدا با هم مشکل پیدا نکنید!
در هر صورت پیشاپیش روز خبرنگار مبارک