سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روایت تلخ سرگذشت زنان باردار کارتن خواب بندرعباس

 

در پناهگاه همه سراسیمه مشغول کمک به بانوی کارتن خوابی هستند که دچار درد زایمان شده است، ساعتی بعد کودک بعد از انتقال به بیمارستان  متولد میشود، فرزندی که نتیجه رابطه جنسی زنان کارتن خواب است آن هم در ازای مقدار اندکی مواد مخدر !!

جای نام پدر نامشخص است و کودک به محض بازگشت مادر به پناهگاه در حضور مس?ولان ذی ربط به سبب نداشتن صلاحیت ، تحویل شیرخوارگاه میشود.

این روایت تلخ برخی از زنان معتاد بی خانمان بندرعباس است که در ازای مصرف چند وعده مواد مخدر خود را در اختیار فروشندگان مواد  و مردان کارتن خواب گذاشته و باردار میشوند.

معصومه طغرلی فعال اجتماعی و مدیر پناهگاه شبانه زنان کارتن خواب با اشاره به وضعیت مساعد نوزاد تازه به دنیا آمده در گفتگو با خبرنگار روزنامه دریا بیان داشت: خوشبختانه نوازد سالم است ، البته باید عرض کنم  از وقتی من در این  پناهگاه کار میکنم این خانم هر سال یک بچه زایمان میکند، ضمن اینکه اگر خدای ناکرده این نوزدان در جایی نظیر پاتوق های مصرف مواد به دنیا بیایند امکان اینکه نوزاد فروخته شود خیلی زیاد است، از این رو حضور زنان کارتن خواب باردار در پناهگاه  باعث میشود تا نوزاد از سرنوشت مبهم و تاریک نجات پیدا کرده و تحویل شیرخوارگاه بهزیستی شود تا در آینده طی فرآیندی قانونی به خانواده های متقاضی واگذار شوند.

روزگاری در بندرعباس تعداد زنان معتاد بی خانمان بسیار اندک بود اما طی سه دهه گذشته با مهاجرت های گسترده و رشد حاشیه نشینی رفته رفته جمعیت زنان کارتن خواب افزایش یافت، اغلب این زنان در محلات اطراف خیابان کمربندی که موادمخدر  بیشتر از جاهای دیگر شهر عرضه میشود در تردد هستند و بعضا نیز در کوچه های تنگ و باریک محلات بصورت علنی مواد مخدر مصرف می کنند که همین امر از نگرانی های بزرگ اهالی محلات اطراف دوراه ایسینی محسوب می شود.

خوشبختانه در برخی از این محلات جهت پیشگیری از آسیب های بیشتر خدمات ضروری و روزمره از سوی تشکل های غیر دولتی به زنان کارتن خواب انجام می شود، معصومه طغرلی مدیر تشکل سیمای سلامت با اشاره به فعالیت های حمایتی از زنان معتاد کارتن خواب ، افزود:
سرپناه مخصوص زنان معتاد در منطقه دو راه ایسینی از بهمن ماه سال 93 با تمام مشکلات و نارضایتی اهالی محل و فقط به منظور خدمات رسانی و آموزش زنان معتاد راه اندازی شده است.
وی بیان داشت: با وجود اینکه برخی از زنان کارتن خواب از وجود سرپناه با خدمات رایگان مطلع شدند ولی متاسفانه به علت درگیر بودن به اعتیاد و نیاز به پول ، چندان میلی جهت پذیرش نشان نداده  و معتقدند که در صورت مراجعه به مرکز برای تهیه مواد و پول فرصت را از  دست میدهند.

طغرلی  سپس به علل بارداری زنان کارتن خواب اشاره کرد و افزود:اکثر خانم های کارتن خواب ، مصرف کننده مواد مخدر هستند، از این رو  به ازای رابطه جنسی معمولا پول یا مواد دریافت میکنند، متاسفانه با وجود اینکه اکثر آنها در پناهگاه آموزش های لازم جهت جلوگیری از رابطه جنسی را فرا گرفته اند و بیماریهای عفونی را  میشناسند اما بیشتر اوقات از لوازم جلوگیری استفاده نمیکنند و می گویند با این شرایط شرکای جنسی آنها پولی بابت این رابطه  نمی دهند.

وی در ادامه به مشکلات بزرگتر زنان کارتن خواب جهت پذیرش در سرپناه اشاره کرد و افزود:
مشکل بزرگتر این است که زنان معتاد اکثرا هیچ مدرک شناسایی نداشته یا گم کرده اند، از این رو برای ارجاع و دریافت خدمات با مشکل مواجه هستند.
این کارشناس آسیب های اجتماعی به وضعیت بسیار غم انگیز زنان کارتن خواب بندرعباس اشاره کرد و افزود:  اوضاع روحی و جسمی بیشتر زنان کارتن خواب به حدی نامناسب هست که اصولا نیازمند بستری شدن در بخش اعصاب و روان هستند.اما مشکل اینجاست زنی که نه مدرک شناسایی دارد، نه بیمه و نه حمایت خانواده ،کدام نهاد و سازمانی هزینه بستری شدنش را تقبل میکند.

مدیر تشکل غیر دولتی سیمای سلامت در ادامه با انتقاد از  وضعیت پاتوق های مصرف مواد بیان داشت :باور کنید اگر این خانم دیشب در  یکی از پاتوق ها بود، به سادگی بچه را تحویل ما نمیدادند، و امکان داشت نوزاد بصورت غیر قانونی فروخته شود .
وی ادامه داد: از  پارسال تا کنون  این بچه سوم هست که در پناهگاه و یا بیمارستان به دنیا آمده اند اما از سرنوشت بقیه نوزدان خبری ندارم و معلوم نیست چه سرنوشتی داشته اند.

این بار نوزاد این بانوی کارتن خواب نجات یافت، معصومه طغرلی معتقد است که خانم های کارتن خواب حداقل بعد از زایمان اول ضروری است به سبب شرایط زندگیشان، دیگر باردار نشوند، وی می گوید:این بچه ها اگر در بیمارستان و یا سرپناه متولد نشوند و مس?ولان ذی ربط از وجودشان مطلع نشوند به طور حتم  آنها را در قبال مقداری مواد می فروشند و در چنین حالتی سرنوشتی بسیار تلخی در انتظار نوزاد خواهد بود.

هشدارهای این کارشناس حوزه زنان آسیب دیده را باید جدی تلقی کرد وی از تعدد پاتوق های مصرف مواد مخدر در بندرعباس نگران است، در پاتوق ها معتادان به صورت مختلط با پرداخت وجهی موادمخدر  مصرف می کنند، درد اصلی اینجاست که اتفاقات تلخ تری در پاتوق ها رخ می دهد که فروش نوزادان زنان کارتن خواب یکی از این موارد است.

کاظم گلخنی ، روزنامه دریا