سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طنز نقش خربزه در تاریخ ایران

خنده دار است ،  اما خربزه هم در تاریخ ایران نقش داشته است .

مثلا علت مرگ اغامحمدخان خربزه بود.شاه ایران عاشق خربزه بود.ارتش ایران در اردوی جنگی شوشی بود و روسها از ترس ارتش قدرتمند آغامحمدخان جیک نمیزدند.

افسوس که خادمان حریص خربزه های شاه را خوردند.اغامحمدخان نیز حکم مرگ آن دو را صادر کرد اما اجرای حکم را به صبح محول کرد.محکومان  نیز از فرصت سود جسته با ملازمان خیمه شاهی دست به یکی کرده شاه را در خواب کشتند.بدین سان قدرتمندترین شاه قجری که ملکه روس از حضورش وحشت کرده محض یک خربزه ناقابل کشته شد.

خربزه سند

کمی به عقب برگردیم به دوره نادری
راویان گویند وقتی نادر هند را فتح کرد هنوز از میزان غرامتی که بر اکبرشاه ننه مرده بسته بود دل تنگ بود و قصد داشت باز هم از دولت شکست خورده هندی باج بیشتری بگیرد، از این رو هندیها که دیگر آه در بساط نداشتند در خفا به شور نشسته تدبیری به ذهن وزیر اعظم هند رسید که تاثیری نیک داشت‌

گویند سعادت خان وزیر اکبرشاه چند گاری خربزه نوبر سند را برای نادرشاه که در مسیر بازگشت حوالی لاهور بود فرستاد و شاه ایران از این حسن انتخاب هندی ها شادمان شد و دیگر بر آنها سخت نگرفت.

باز هم خربزه

باز هم یک قرن و نیم یه عقب رجعت کنیم، گویند
وقتی شاه اسماعیل صفوی برای شکست مدعیان سلطنت با معدود افرادش از گیلان خروج کرد در منطقه طارم  اردو زد .

بهانه شاه دلکشی و میل مفرط به خربزه بود اما این ظاهر ماجرا بود هدف و سیاست این بود تا وقت بیشتری بخرد تا تمام هوادارانش از همه شهرهای ایران به لشگر این شاه13 ساله ملحق شوند .
شاه اسماعیل هفت روز به خوردن خربزه گذراند آنگاه شاهکار کرد و  در هفت جنگ بزرگ همه مدعیان حکومت را منهزم کرد و ایران را متحد ساخت.
شاه اسماعیل عاشق شکار شیر بود وی شاعری چیره دست بود و به امیرالمومنین ارادتی ویژه داشت.

و باز هم خربزه

خوب وقت آن است که به دوره قجری برویم . راویان گویند؛
قبل از اعدام میرزا رضا کرمانی ( ضارب ناصرالدین شاه ) در میدان توپخانه ، خواستند تا اخرین حاجت اعدامی را براورده کنند.میرزا هم هوس خربزه کرد و طبق خاطرات میرزا نویسان در میان بهت جماعت ، دل سیری خربزه میل کرد.

میرزا رضا سپس چند بار به دیرک اعدام ضربه زد و گفت این را یادگاری نگه دارید که من اولین نخواهم بود و تا ازادی ایران اعدام ها ادامه خواهد داشت.

تحقیق ؛ کاظم گلخنی.