سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طنز این جوان های با سواد


سال نو مبارک از طرف بخش طنز روزنامه دریا . کاظم گلخنی

با پایان گرفتن انتخابات بالاخره دل از گروههای مجازی کندم و  هر طوری بود به خونه دایی رفتم .
پیرمرد داشت با زن دایی دردل میکرد که با دیدنم چشمانش از خوشحالی برقی زد و با احترام زیاد منو کنار خودش نشوند و گفت؛ راستش داشتم با مادر جواد درباره شرایط اقتصادی دوران پسا برجام بحث می کردم که تو آمدی ،توی دلم خندیدم با خودم گفتم آخه پیرمرد تو با این پنج کلاس اکابری که رفتی اصلا می فهمی اقتصاد با کدوم قاف می نویسند!! راستش طاقت نیاوردم بدجور خندیدم و گفتم ؛  زن دایی که سواد آنچنانی نداره ، آخه چطوری در زمینه اقتصاد میتونه نظر بده!!
اما خنده هام بسرعت جایش را با درد شدیدی عوض کرد. دایی مراد همان طور که با چوب قلیون تو سرم می کوبید، گفت؛ من تو رو امروز کنار خودم نشوندم که راحت تر ادبت کنم.آخه بچه مگه درک و فهم به مدرک و تحصیلات نیاز داره !!

ناله کنان گفتم ؛ پس به چی نیاز داره دایی جون!! دایی هم خیلی قاطع گفت؛تحصیلات خوبه اما برای درک اوضاع اقتصادی ، باید شم اقتصادی، تجربه و پیگیری اخبار در نظر بگیری!!

لبخند به لب گفتم دایی باز داری لاف میزنی !! اما دایی مراد خیلی جدی چوب قلیون تو سرم کوبید و گفت الان بهت ثابت می کنم تا بفهمی ی پیرزن بیسواد دوره قدیم بیشتر می فهمه یا توی جوان امروزی که ده جور مدرک صد تا ی غاز گرفتی!

لحظاتی بعد زن دایی با سینی چایی  وارد اتاق شد و گفت؛ چه مرگته پیرمرد ...باز که داری مهمون آزاری می کنی !! دایی مراد خنده کنان رو به همسر پیرش کرد و گفت: به نظرت علت چیه که شرکت های داخلی در زمینه منابع مالی توانمند ظاهر نشدند.!!

زن دایی نیش خندی زد و گفت؛ ما در حوزه منابع مالی شرکت های تولیدی همیشه نگرش معکوس به گذشته داشته ایم .شفاف تر بگویم که مدیران عامل شرکت های بزرگ داخلی همیشه از منابع انسانی، طرح های اقتصادی سود آور خواسته اند و برای اجرای طرح تنها از منابع مالی ،میزان هزینه و مقدار سرمایه گذاری را طلب کرده اند در حالیکه از سال 2007 بخش منابع مالی شرکت های مهم جهان؛ در قالب طرح BST به تحلیل طرح های اقتصادی پرداخته و با استفاده از سامانه های نرم افزاری بسیار پیشرفته ریسک تجاری طرح و میزان استقبال طرح در بازارهای جهانی را رصد کرده اند.

زن دایی گفت؛ در طرح BST  نواقص و مشکلات طرح های پیشنهادی منابع انسانی بعد از ترمیم نواقص، اجرا و باعث افزایش سود سهام شرکت های چند ملیتی شده است!!!

من که از تعجب دهانم مثل فک تمساح تا آخر باز مونده بود نگاهی به دایی محمد کردم و حیران و سرگشته گفتم: دایی تو رو خدا بگو که خواب نیستم. دایی مراد هم طبق معمول چند بار با چوب قلیون به کله ام کوبید و در ادامه بحث اقتصادی گفت؛ بله مامان جواد ،من هم با نظر شما موافقم و معتقدم اجرای طرح BST با توجه به استفاده از نرم افزارهای پیشرفته تجاری و ارتباط زنجیر وار منابع انسانی و منابع مالی و مشتری مداری ،شرایط را برای توفیق شرکت های تولیدی مهیا کرده است. مامان جواد هم لیوان چایی را هوررت سر کشید و گفت ؛ اصولا در کشورمان بیشتر شرکت ها هنوز به نرم افزارهای تخصصی و تغییر راهبرد منابع مالی توجهی نشان نداده اند و از همه مهمتر تولیدات بر مبنای چشمداشت و توقع مشتری نیست!! زن دایی که تازه متوجه چشمان گرد شده و فک آویزان من شده بود ی اسکناس پنج هزار تومانی کف دستم گذاشت و گفت؛ آره مادر جان دود از کنده بلند میشه حالا پاشو برو یه شارژ واسه خودت بخر برو خونه با همون گوشی مسخرت ور برو تا من و دایی محمد بصورت تخصصی تر بحث کنیم!!