سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیرنده استاندار هرمزگان

 

در خبرها آمده بود استاندار هرمزگان نماینده ای جهت بررسی و استخراج مشکلات استان انتخاب نموده است که این انتصاب با توجه به خیل مشکلات ریز و درشتی که این استان جنوبی با آن مواجه است در صورت اقدامات قاطع و پیگیری مستمر ، امری مبارک و خجسته است.

در همین پیوند بخشی از مشکلات استان را به پیوست خدمت نماینده ویژه جناب همتی ارا?ه نموده ایم ، باشد که موارد ذیل را جهت پیگیری به اطلاع استاندار محترم برسانید.

مهمترین مشکلی که هم اکنون پیش روی استان و خیلی از شهرهای ایران قرار دارد خطر کمبود منابع آبی است و این خطر برای هرمزگان که همه امیدش به یکی دو سد از جمله سد استقلال میناب است بیشتر به چشم می آید.

در این ارتباط دولت  بهتر است بدور از شعار برنامه ای حساب شده و دقیقی در جهت تامین منابع آب شرب از جمله استحصال از دریا ، آموزش صرفه جویی در مصرف و تشویق کشاورزان برای استفاده از آبیاری قطره ای در الویت برنامه هایش قرار دهد.
مشکلات کشاورزان بخصوص در شرق  استان نیز از جمله موضوعات مهم قابل پیگیری است.
در همین پیوند،
متاسفانه واسطه گری ، خشکسالی، عدم پرداخت وام بانکی در موعد کشت ، کمبود صنایع همسو با محصولات کشاورزان موضوعاتی است که باعث بی بضاعتی کشاورزان استان شده است.
همچنین در بحث کمبود آب به جناب استاندار پیشهاد می کنیم تا همین ابتدا تکلیفش را با صنایعی که بخش اعظم آب شرب را مصرف می کنند ، روشن کند. بخشی از آب شرب نیز به سبب فرسودگی شبکه انتقال شهری بندرعباس هدر می رود که رسیدگی به این  موضوع نیز بسیار اهمیت دارد.

در بعد اجتماعی از جمله مشکلات بزرگ هرمزگان مهاجرت از روستاها به مرکز استان است که طی این چند دهه در حال شتاب بوده و باعث رشد حاشیه نشینی در بندرعباس شده است.
از این رو توجه به بخش کشاورزی ( بخصوص شرق استان ) و دامپروری و تحقیق درباره دلایل مهاجرت روستاییان به مراکز استان بایستی از جمله اقدامات دولت باشد.

علاوه بر مهاجرت در حوزه اجتماعی،  هرمزگان با مشکلات بزرگی روبرو است که میتوان به نبود فرصت شغلی برای جوانان تحصیل کرده اشاره کرد.

اگرچه در هرمزگان صنایع زیادی مشغول بکار هستند اما نگاه بخشی از مدیران و پیمانکاران به جذب نیروی بومی ، سرد و بی انگیزه است و این بی توجهی به حدی نمایان شده که حتی صدای اعتراض برخی از نمایندگان مجلس هم  در آورده است.

در بخش توسعه اگرچه دولت نگاه ویژه ای یه شرق استان دارد اما این توجه هنوز روند اجرابی پیدا نکرده است.

عدم تکمیل برخی از طرح های بزرگ ملی و استانی نیز از دیگر موضوعات مهمی است که دولت جدید بایستی برای تسریع دادن به اجرایی شدن آنها تلاش بیشتری نماید.

طبق سند ایران فردا از دیگر برنامه های توسعه دولت ، رونق بخشیدن به مشاغل همسو با اقلیم است که متاسفانه در هرمزگان با وجود شعارهای دو دهه گذشته اقدام شگرفی صورت نگرفته و بسیاری از جوانان با مشاغل همسو با دریا بیگانه بوده و بعضا و با وجود دریای ییکران و صدها شغل مرتبط در کمال تاسف به مشاغل کاذبی از جمله  دستفروشی رو آورده اند.

شهر بندرعباس نیز اگرچه مشکلات فراوانی از جمله کمبود بوستان، باغ شهر، فضاهای فرهنگی و ورزشی روبرو است اما مشکل عظیم این شهر صدها هکتار بافت فرسوده و خیل معتادان کارتن خوابی است که  متاسفانه در برخی از محلات به صورت علنی مواد مخدر مصرف می کنند.

در این زمینه بدون تردید به این شورا که گویی مراد دل شهرداری است، دل بست و البته شهرداری هم توفیقی برای مشکلات یاد شده نداشته است .

در حقیقت شهرداری  به لحاظ کمبود اعتبار به تنهایی قادر به حل مشکلات اشاره شده نیست و ضروری است تا دولت  بخصوص در بحث بافت های فرسوده از شهرداری حمایت کند.

همچنین عدم انتقال پادگان ها به بیرون شهر و کمبود زمین برای توسعه شهری از دیگر مشکلات شهر بندرعباس است که امید میرود با پیگیری جنابعالی این مشکل بزرگ مطرح و اقدامات اثر گذاری انجام شود.

بخش دیگر مشکلات شهری مربوط به ناتمام ماندن طرح شهرک حمل و نقل است ضمن اینکه طرح پایانه مسافری شهر نیز واقع در جاده راه آهن ناتمام مانده است و برخلاف دیگر مراکز استانها، بندرعباس از داشتن پایانه مسافری بین استانی محروم است و این موضوع باعث سردرگمی و بی نظمی شده است.

در حوزه سیاسی نیز بزرگترین مشکل استان به نوعی مدیریت ارشد استان بود که بعد از گذشت چند سال موفق به تعامل با مطبوعات مکتوب، برخی از نمایندگان، نهادها، مدیران کل ، و حتی جریانات سیاسی همسو نشد.
از این رو استاندار محترم بهتر است در زمینه انتخاب معاونین و مشاورین دقت نموده و دست نخبگان و جراید استان را برای نقد شرایط باز بگذارد.

امید داریم تا جناب استاندار از مشکلات مطروحه باخبر ومبرای حل آن گام بردارد، البته حل برخی از موارد مطروحه به بودجه ، حمایت دولت و یک عزم و همراهی گسترده همگانی نیازمند است،اما یقین داریم هیچ قفلی بدون کلید ساخته نشده و امیدواریم جنابعالی کلید تدبیر قفل مشکلات استان هرمزگان باشید.

کاظم گلخنی، روزنامه دریا