سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طنز شهر ما خانه ما

این طنز فقط تقدیم به شهرداری بندرعباس می شود .فقط


موضوع این هفته؛ همینی که هست.
یکی از محاسن شهر ما بندرعباس، انصاف همگانی و حس همکاری در حوزه شهروندی و حتی مبلمان شهری است .در این زمینه فعالان حوزه ساخت و ساز گوی سبقت از تمام ملت ربوده اند و برده اند گذاشته اند توی گاو صندوق و به هیچ احدی هم  نشان نمی دهند .

عزیزان پیمانکار هنگام ساخت و ساز با چیدمان منظم مصالح در گوشه های خالی ساختمان سعی می کنند همان یک سوم پیاده رو نیز با ریختن مصالح اشغال نکنند‌. مهندسان ناظر هم اصلا کار ندارند ،چون پیمانکاران مدام با وجدان کاری کوچه ها و معابر را نمی بندند و شده مصالح را بریزن توی جیب شلوارشان اما راضی به مردم آزاری اصلا نیستند . دیگر اینکه همه با تمام وجدان و انصاف کار می کنند و اصولا بازرسین شهری هم بندگان خدا از بیکاری نمی دانند چه کار بکنند!! حتی برخی پیشنهاد دادند بروند فرانسه مشکل معابر پاریس را حل کنند که البته با انفجارهای اخیر این پیشنهاد خوب رد شد و این روزها مردم فرانسه با چشمان اشکبار مدام حسرت بندرعباس را می خورند. که چی ؟ « چرا ما آنجا نیستیم و از این همه مواهب محروم هستیم . حسرت به دل مردیم مقصی .امضا ژان پل سارتر»
حالا این ژان چطور پرید وسط طنز ما بماند، اما جان مادرتون اینقدر نبشی و آهن پاره وسط کوچه و پیاده رو نریزید .بابا آخه کجای دنیا پیاده رو مسدود می کنند !!  هر چی هم می نویسیم که فایده نداره؛ دیگه زدیم به طنز واژگون بلکه افاقه کند


طنز نویس هرمزگانی اختلاس کرد

بغام و گردشگری

زمستان که می شود وقت سفر به جنوب هم فرا می رسد و مردم با گونی های پر از پول سوار پراید می شوند و تخته گاز می آیند بندرعباس بعد هم می روند قشم چند دست لباس می خرند سپس یک دو روزی اطراف ساحل بیتوته می کنند و فارغ از همه مصیبت های زندگی شهر نشینی در فراغ بال حمام آفتاب می گیرند.بعد از خاتمه متن تحقیقی ،مش معصوم چک محکمی به گوش اکبر شیره ای نواخت و با همان حالت عصبانی همیشگی ، گفت: این متن ایراد داره خیلی از واقعیت فاصله گرفته، کسی دیگه متنی واسه کلاس گردشگری آماده نکرده ؟ احمد مرغی با ترس و لرز گفت: ببخشید استاد مردم محله در این زمینه تحقیقات مستندی انجام داده اند منتها از چک و تو سری های جنابعالی اندکی خوف دارند. مش معصوم هم با قیافه حق به جانب گفت؛ من فقط هدفم خدمت هست البته راهش رو خوب بلد نیستم اما عشق به خدمت وادارم می کنه با وجود همه کارشکنی های بغام برای تبدیل شدن استان به مدینه فاضله هر کاری از دستم بر بیاد انجام بدم .پیرزن عصبی سپس چشم غره ای به احمد مرغی رفت و گفت؛ با زبون خوش بیا متنی که در زمینه گردشگری آماده کردی بخوان!
بنام خدا شهر ما در زمینه جاذبه گردشگری بسیار موفق عمل کرده است و دیگر شهروندان برای گردشگری به دوبی و آنتالیا و اخیرا آنالیا نمی روند. در این ایام مردم ما به 3 مقوله توجه زیادی نشان می دهند .نخست کتاب و کتابخوانی ، دوم حفظ محیط زیست و سوم گردشگری است از این در تعطیلات آخر هفته مردم دسته دسته شادمان به هرمزگان می آیند و از مناطق توریستی و حتی تاریخی استان بازدید می کنند.گروهی نیز در قالب اکوتوریسم به به گردش در طبعیت می پردازند و از نزدیک با زندگی جانوران حیات وحش آشنا می شوند‌.مش معصوم با خوشحالی رو به احمد مرغی کرد و گفت؛ اینه ، دوستان یادتون باشه ما یک تشکل نو بنیاد در حوزه گردشگری هستیم و تا سر کله این بغام بدجنس پیدا نشده باید با یک طرح موفق زمینه احیای گردشگری و موفقیت تشکل جدیدمان را بیمه کنیم.دوستان توجه کنند برای موفقیت و گرفتن بودجه فقط مثل احمد مرغی طرح های واقعی تهیه کنید.
نفر بعدی که طرحش مورد قبول گرفت.کنیز همسر بغام بود.
به نام خدا هر ساله میلیون ها گردشگر به هرمزگان وارد می شوند.اداره تورهای گردشگری ، خدمات دهی به گردشگران یک موقعیت شغلی بسیار پر سود برای مردم بومی شده است. با توجه به ناامنی های اخیر مصر و تونس و فرانسه ،مردم از همه جا می آیند تا از جاذبه های جذاب استان ما بهره ببرند. امسال پنح میلیون مسافر فرت و فرت وارد شهر شدند.در کنار ساحل ما برای گردشگران مسابقه ماهیگیری ، جشن خیریه و بادبادک بازی برگزار کردیم . تشکل های غیر دولتی در قالب دهها طرح محیط زیستی و اکو توریسم گردشگران را به دریا بردند و با دلفین های جزایر ناز آشنا کردند. عده ای نیز با تخم گذاری و رشد لاک پشت پوزه عقابی آشنا شدند و هزاران شهروند عاشق محیط زیست لاک پشت های نوزاد را تا دریا بدرقه کردند.مدتی است گردشگر از سر و کول استان بالا می رود و اینقدر گردشگر در جنگل های حرای قشم رفته اند که جای پرنده ها تنگ شده است. بعد از خاتمه این گزارش تحقیقی ،مش معصوم با چشمان گرد شده با کنیز خیره شد و گفت: این تشکل لیاقت یک بودجه خوب را داره من بهتون قول میدم به محض اینکه پول رو گرفتیم همه بچه های تشکل یک هفته خارجه مهمون می کنم !!
« خوب خوانندگان گرامی لابد توقع دارید بغام مرد شریف جنوبی مثل همیشه وارد ماجرا شده و دست متخلفان رو کند ! اما این دفعه متاسفانه با خبر شدیم نویسنده در یک توطئه ننگین با مش معصوم همدست شده و با گرفتن مبالغی وجه نقد از حضور بغام در داستان خودداری کرده است. خلاصه دنیا این جوری نمیمونه آقای نویسنده به قول معروف ماه همیشه پشت ابر نمی ماند و حتم بدانید بغام برمی گردد‌»

اااااای وااااای خداااااا

این کی نوشته !! ای وای اینا رو کی نوشته


گفتگو با دکتر سید منصور توانا . هرمزگان . بندرعباس

 قابل توجه بانوان هرمزگانی

 

تمام زنان سالم بدون علامت از سن 35 سالگی به بعد بایستی هر دو سال یک بار و خانم هایی که سابقه خانوادگی مثبت دارند بایستی سالانه آزمایش مامو گرافی دهند.

 

کلنیک توانا دومین کلنیک فعال بخش خصوصی استان هرمزگان است که با دارا بودن کادر مجرب و  تجهیزات دیجیتالی ماموگرافی  مشغول خدمات رسانی به بانوان هرمزگانی می باشد.

 

 

به گفته پزشکان متخصص امروزه در استان هرمزگان رایج ترین سرطان در بین بانوان هرمزگانی سرطان سینه است.در همین زمینه کلنیک مجهز توانا تلاش دارد تا با انجام غربالگری جهت شناسایی زودرس و درمان به موقع سرطان سینه پیشگام خدمات رسانی به بانوان هرمزگانی شود.با این رویکرد دکتر سید منصور توانا مدیریت کلنیک معتقد است همکاری تمامی پزشکان استان ،از جمله پزشکانی با تخصص زنان و زایمان و جراحان عمومی، جهت معرفی زنان برای انجام آزمایش ماموگرافی به کلنیک از عوامل مهم تشخیص به موقع و درمان زودرس سرطان سینه در بین بانوان هرمزگانی است. وی در ادامه افزود: افزایش اگاهی عمومی جامعه به خصوص اطلاع رسانی و آموزش ماموگرافی به زنان جوان هرمزگانی از طریق مجامع پزشکی و درمانی در زمینه تشخیص زودرس و درمان به موقع سرطان پستان همراه با برنامه ریزی کارآمد جهت غربالگری صحیح به طور قطع می تواند در شناسایی و درمان زودرس سرطان سینه اثربخش باشد.

دکتر سید منصور توانا متولد 1349 اهل گوده بستک است.وی در اواسط دهه هفتاد شمسی دوره پزشکی عمومی و همچنین دوره تخصص رادیولوژی،سونوگرافی،سی تی اسکن و ام آر آی  را از اروپا اخذ کرد. وی در سالهای 84 تا 86 دوره تکمیلی خود از دانشگاه شهید بهشتی سپری نمود.

دکتر توانا سپس دوره فلوشیپی سی تی اسکن خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کرده و چند سالی در این شهر فعالیت نمود. در سالیان اخیر وی همزمان با کار در بیمارستان اقدام به دایر کردن کلنیک سونوگرافی در شهرستان لار نمود. دکتر توانا هم اکنون کلنیک خود را در بندرعباس واقع در چهارراه سازمان ساختمان زرتشت دایر نموده است. این کلنیک مجهز به دستگاههای پیشرفته رادیولوژی،ماموگرافی،او پی جی و سونوگرافی های روتین عمومی و اختصاصی بوده و با دارا بودن کادرمجرب و در دو شیفت صبح و عصر سرگرم خدمات رسانی به مراجعین هرمزگانی است .

این پزشک هرمزگانی دارای بورد تخصصی از اروپا بوده و هم اکنون عضو انجمن رادیولوژی اروپا و ایران نیز می باشد.با این مقدمه و برای آشنایی شما خوانندگان گرامی با فعالیت های کلنیک توانا و همچنین شناسایی هرچه بیشتر سرطان سینه به گفتگویی که با دکتر توانا داشته ایم جلب می کنیم.

ندای هرمزگان:با وجود آنکه کلنیک توانا  در زمینه های مختلفی از جمله سونوگرافی و عکسبرداری رنگی از بدن بیماران فعال است اما جنابعالی به عنوان مدیریت کلنیک تاکید بسیار خاصی بر انجام ماموگرافی بانوان دارید،علت این اهتمام چیست؟با سلام خدمت اهالی محترم استان هرمزگان باید عرض شود که  امروزه سرطان پستان شایع ترین بیماری کشنده زنان به شمار می آید،خوشبختانه در سالهای اخیر به واسطه پیشرفت های پزشکی که در کشورمان شاهدش هستیم از جمله ؛معاینات بالینی و ابداع روش های جدید تشخیصی و درمانی ،میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در کشورمان کاهش یافته است با این وجود بنا به دلایلی از جمله عدم اگاهی و نبود آموزش نسبت به این بیماری در بین بانوان باعث شده تا برخی از آنها در مراحل حاد و قبل از تشخیص زودرس که عمدتاً درمان را پی دارد به پزشک مراجعه کنند که این امر باعث بروز عواقب جبران ناپذیری برای بیمار می شود.

ندای هرمزگان،سرطان پستان چگونه ایجاد می شود؟ سرطان پستان بیماری است که به علت رشد خارج از قاعده برخی از سلول های پستانی ایجاد میشود که در ابتدا محدود به خود پستان اما سپس میتواند از طریق خون و برخی غدد لنفاوی به جا های دیگر بدن گسترش پیدا کند. عامل بیماری هنوز شناخته نشده .اما یک سری عوامل خطرناک برای آن وجود دارد که افراد دارای این عوامل هستند، ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری دارند. بانوانی که سابقه این بیماری در خانواده خود دارند در معرض خطر هستند.همچنین چاقی،سابقه اشعه درمانی و یا دریافت دز بالای  اشعه ایکس از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری هستند.ضمن اینکه کسانی که بدنشان در معرض هورمون استروژن بیشتری است و کسانی تا کنون بارداری یا شیر دهی نداشته اند و افرادی که از دارو های هورمونی مصرف میکنند در معرض خطر بیشتر ابتلاء هستند و باید مراقبت بیشتری انجام دهند.

ندای هرمزگان :میزان شیوع و تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به چه میزان است؟ در ایران با یک شیوع متوسط و متعادل مواجه هستیم و در سطح جهان کشورهای شرق آسیا وکشور های مجاور شیوع کمتری دارند،اما هر چه به سمت کشور های صنعتی مانند امریکا و اروپا پیش میرویم میزان شیوع سرطان پستان افزایش پیدا می کند یکی از تئورهای موجود در بروز این بیماری آن است که شیوه زندگی و رژیم های غذایی و استفاده بیش از حد فست فود ها و عدم تحرک بر میزان شیوع آن تاثیر گذار است. طبق آمار موجود، سالانه 7الی 8 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می شوند و در مجموع حدود 50 هزار نفر بیمار مبتلا به سرطان پستان در کشور وجود دارد.نکته قابل توجه این است که سن ابتلاء سرطان پستان در کشور کاهش یافته است.از عوامل این امر هرم جمعیتی جوان کشور است.سن ابتلاء به سرطان سینه در ایران به طور متوسط 40 تا 48 سال و در کشورهای غربی بالای 55 سال است.علاوه بر نکته یاد شده،متاسفانه مطابق آمارها معمولاً 65 درصد از زنان کشورمان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که سرطان پستان غدد لنفاوی آنها را درگیر کرده است.این در حالی است که این آمارها در کشورهای پیشرفته 30 درصد و در کشورهای مجهز به سیستم غربالگری فقط 15 درصد است.

ندای هرمزگان: پیشرفت های تشخیصی ،درمانی سرطان پستان و سهم ایران از این پیشرفت ها چگونه است؟ تشخیص درمان سرطان پستان نسبت به گذشته به سمت درمان های تخصصی و بین رشته ای حرکت کرده است،به گونه ای که از یک پزشک به یک تیم درمانی متشکل از رادیولوژیست ،جراح،پاتولوژیست و انکولوژیست و... رسیده است.و همین امر باعث بهتر شدن روند درمان شده است.در دوهه اخیر تقریباً در تشخیص و درمان سرطان پستان از همه جهات رویکردهای مناسب و پیشرفت های شگرفی رخ داده و به تبع موفقیت های درمانی نیز بالاتر رفته اند.امروزه در دسترس بودن شیوه های پیشرفته تشخیص از جمله ماموگرافی پستان،سونوگرافی پیشرفته و MRI از یک ماه کمتر است.وشیوه های نوین و پیشرفته جراحی و داروهای شیمی درمانی بسیار با کیفیتی نسبت به گذشته در دسترس است و پیشرفت های شگرفی در اشعه درمانی و هورمون درمانی حاصل شده است.

ندای هرمزگان: میزان مرگ و میر در بیماری سرطان پستان در چه حدی است؟مرگ و میر در این بیماری به صورت است که چنانچه در مراحل حاد و پیشرفته تشخیص صورت گرفت موفقیت درمانی محدود شده و در نهایت ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.این بیماری 4 مرحله دارد که اگر در مرحله اول تشخیص صورت بگیرد ممکن است حتی بهبود کامل رخ دهد. در مرحله اول این بیماری اندازه توده بسیار کوچک و هنوز زیر بغل بیمار درگیر با توده نشده است.تفاوت مراحل دیگر بیماری در حجم و اندازه توده و میزان درگیری زیر بغل بیمار و یا درگیری اعضاء دیگر بدن باشد.تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه به سرما خوردگی سرطان معروف است،چرا که معمولاً بیمار پس از درمان کامل به زندگی خود و با طول عمر معمولی ادامه می دهد.

ندای هرمزگان: با این تفاسیر پیشنهاد جنابعالی به عنوان پزشک متخصص چیست؟تاکید ما پزشکان این است که زنان باید به نکات آموزشی در زمینه این بیماری اهمیت فراوانی بدهند و مراقب بوده تا این بیماری زودتر تشخیص داده شود.

خانم ها باید از سن 20 سالگی سینه هایشان را تحت نظر پزشک معاینه کرده و از 35 سالگی طبق برنامه زمانبندی مشخص آزمایش ماموگرافی انجام دهند تا در صورت بروز این بیماری زودتر و در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود.

طی چند ماه اخیر و با آزمایشات ماموگرافی که در کلنیک صورت گرفته به این نتیجه رسیده ام که سرطان سینه در بین زنان هرمزگانی رشد داشته است از این رو برای جلوگیری از ضایعات بیشتر این بیماری بهتر است زنان 35 ساله برای انجام آزمایش ماموگرافی مراجعه نمایند.در اینجا باید متذکر شوم که زنانی که سابقه بیماری سرطان در بین خانواده خود دارند با توجه به اینکه خطر ابتلا آنها به سرطان دو برابر است، توصیه می کنم این دسته از بانوان بهتر است هر سال جهت انجام آزمایش ماموگرافی به نزدیکترین کلنیک مراجعه نمایند.و نکته مهمتر اینکه حضور به موقع بانوان جهت انجام آزمایش ماموگرافی و همچنین پیشرفت های درمانی،سبب شده تا با درمان زودرس ،فرد به طور صددرصد بهبودی یافته و گاهاً شاهد بوده ام که با تشخیص به موقع و درمان زودرس دیگر نیازی به برداشتن کامل سینه نبوده و فرد به طور کامل بهبودی یافته است.

ندای هرمزگان: علائم ظاهری در بروز این بیماری کدام است؟ مهمترین نکته ای که خانم ها بایستی به آن توجه کنند این است که اگر احساس می کنند توده ای در پستان دارند هرچه سریعتر باید توسط پزشک بررسی شود.یا این که اگر پوست سینه تو رفتگی پیدا کرد به پزشک مراجعه کنند.با این وجود وجود بهتر است تا زمانی که علامتی در پستان خانم ها مشاهده نشده تشخیص صورت گیرد. کاهش طول عمر و کیفیت زندگی در مبتلایان مهمترین اصل در تشخیص و مراجعه دیر هنگام به پزشک است که علاوه بر کاهش طول عمربیمار،برای ادامه این روند پزشکان مجبورند تمامی اقدامات درمانی ازجمله شیمی درمانی رادیوتراپی و تجویز دارو های پر هزینه را در دستور کار خود قرا دهند.

ندای هرمزگان: مهم ترین مشکلاتی که در این روند با آن مواجه هستید،بیان کنید؟مطابق آمارها 80 درصد زنان با توده های قابل لمس به پزشک مراجعه می کنند که در صورت وجود یک سیستم غاربالگری و انجام معاینات به روز این آمار برعکس شده و 70 درصد توده ها قبل از قابل لمس شدن و با انجام آزمایش ماموگرافی تشخیص داده می شود،که از یک سو هزینه درمان پایین تر خواهد بود و از طرفی موفقیت بیشتری در درمان در پی خواهد داشت.همین جا باید اشاره کنم ضعف در اطلاع رسانی و اگاهی بخشی مهم ترین مشکل موجود در زمینه بروز بیماری سرطان پستان است.از این رو نقش رسانه ها در زمینه آموزش و شناسایی سرطان سینه به جامعه بانوان هرمزگان بی بدیل است.چرا که اگر زنان نسبت به مراقبت فردی و شناخت بیماری اگاه و حساس باشند به طور حتم با انجام معاینات و اقدامات ساده و بدون هزینه معمول،در صورت بروز این بیماری و تشخیص در مراحله اولیه ،سرطان پستان آنها قابل درمان خواهد بود.

ندای هرمزگان : کلام آخر؟ ضمن قدردانی از زحمات پدر و مادرم و همچنین تشکر از همراهی و پشتیبانی همسر مهربانم از تمامی آموزگاران و اساتیدی که از بدو تحصیل تا کنون همراه و پیشتیبان توفیقاتم بوده اند ارج می گذارم.و امیدوارم مردم خوب و مهربان هرمزگان همیشه سالم و تندرست باشند.