سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجامت در بندرعباس . گفتگو با دکتر محمود انتظاری

حجامت درمانگر بزرگ بیماریها

گفتگو با مدیر موسسه تحقیقات حجامت بندرعباس دکتر محمود انتظاری اولین پزشک حجامت هرمزگان

 

در عصر حاضر حجامت برای درمان بسیاری از بیماریها مورد استقبال بی نظیری قرار گرفته،  بطوریکه امروزه طب سنتی و حجامت در کشورهای غربی جایگاه والایی کسب کرده است.

با آنکه قدمت حجامت و گیاه درمانی به 7 هزارسال قبل بازمی گردد و پزشکان حاذق ایرانی همچون ابوعلی سینا،رازی و جرجانی اعتقاد خاصی به حجامت و گیاه درمانی داشتند با این حال طب سنتی و حجامت در ابتدای حکومت پهلوی اول درتمامی کشور منسوخ شد.این ممنوعیت80 ساله تا سال 1379 ادامه یافت تا آنکه با رای دیوان عدالت اداری این ممنوعیت رفع شد و طبق دستور وزارت بهداشت و درمان ،پزشکانی که دوره حجامت ، طب سنتی و گیاه درمانی را سپری کرده بودند از ابتدای سال 1380 اجازه فعالیت یافتند.

دکتر محمود انتظاری پزشک موفق حجامت هرمزگان متولد 1341 و اهل یزد است.وی در سال 1368 با رتبه دو رقمی کنکور وارد دانشگاه پزشکی شهیدصدوقی یزد شد و در اواسط دهه 70 فارغ التحصیل شد.او که علاقه زیادی به گیاه درمانی و حجامت دارد در سال 1378 به موسسه تحقیقات حجامت ایران که در تهران فعالیت خود را آغاز کرده بود،پیوست و دوره آموزشی حجامت و گیاه درمانی را در این موسسه معتبر به اتمام رساند.وی در سال 1379 مطب حجامت و طب سنتی خود را در یزد افتتاح کرد.در ادامه این پزشک طب سنتی دوره تکمیلی حجامت را در سال 81 سپری کرد

چندی بعد و با توجه به استفبال گسترده بیماران جنوبی نسبت به حجامت درمانی؛به پیشنهاد موسسه تحقیقات حجامت دکتر انتظاری که از پزشکان موفق طب سنتی و حجامت یزد قلمداد میشد برای ساماندهی حجامت درمانی و طب سنتی جنوب کشور در سال 1383 راهی بندرعباس شده و اولین مطب حجامت و طب سنتی هرمزگان را در مرکز شهر،مقابل اداره پپست افتتاح کرد.دکتر انتظاری از سال 79پزشک حجاج بوده و بارها در مراسم حج بیماران را از طریق حجامت درمان کرده است.مطب فعلی دکتر انتظاری هم اکنون تحت نام موسسه تحقیقات حجامت بندرعباس نرسیده به چهارراه مرادی جنب ساختمان پزشکان پارسیان واقع شده است.با این مقدمه و برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان عزیز با حجامت و طب سنتی، گفتگویی با اولین و تنها پزشک طب سنتی و حجامت بندرعباس ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانیم.

با تشکر به جهت قبول این دعوت؛ بفرمایید به تایید علم کدام دسته از بیماریها از طریق حجامت قابل درمان است؟با سلام خدمت اهالی خوب هرمزگان ،سوال بسیار جالبی بود. حجامت در درمان برخی از بیماریها تا حدود 95 درصد موثر است.و لذا با توجه به تجربه و هزاران حجامتی که انجام داده ام معتقدم حجامت در درمان انواع سردردها بخصوص سردردهای میگرنی نتیجه بخش است.این گونه سردردها نظیر سردردهای عصبی ،سینوزیتی و میگرنی که گاهاً علم پزشکی قادر به درمانش نبوده و معمولاً باعث رنج شدید بیمار و اطرافیانش می شود با انجام حجامت قابل درمان است.

در مرحله بعد حجامت در درمان بیماریهای دیگری نظیر نظیر بی خوابی،سرگیجه،اضطراب ، مشکلاتت اعصاب و روان، افسردگی و حملات تشنجی تاثیر بسیار مثبتی دارد.ضمن اینکه دردهای دیگری نظیر بیماریهای سیاتیکی، دیسک کمر و دیسک گردن ،دردهای عضلانی و روماتیسمی نیز با حجامت قابل درمان است.

امروزه درصد بالای از مردم دچار بیماریهای کبدی از جمله کبد چرب هستند که باید عرض کنم این بیماری از طریق حجامت قابل درمان است. گرفتگی عروق قلب،لختگی خون در رگها که منتهی به سکته های قلبی و مغزی می شود و همچنین خستگی و واریس نیز با حجامت درمان می شود.بیماریهای دیگری نظیر بالا بودن قند خون، فشار خون ،اوره خون نیز با حجامت درمان می شود.

 از حیث داروهای گیاهی استان هرمزگان در چه شرایطی قرار دارد؟ عرض شود تنوع داروهای گیاهی در استان هرمزگان بخصوص در مناطقی نظیر سیاهو، حاجی آباد ، گنو و ...در حد بسیار مطلوبی است و از این حیث هرمزگان در سطح کشور مقام والایی دارد.

داروهای گیاهی هر منطقه به مزاج مردم آن منطقه سازگاری بیشتری دارد،مثلاً بابونه بندری به نسبت بابونه شیرازی به مزاج هرمزگانی ها بیشتر سازگار است .جالب اینجاست که برخی از بیماران هرمزگانی که برای حجامت و گیاه درمانی به تهران و قم سفر می کنند از جلسه دوم درمان،موسسه حجامت بندرعباس را به آنها معرفی می کنند و از آنها می خواهند برای درمان به بندرعباس برگردند.لذا توصیه می کنم به جای هزینه کردن جهت سفرهای درمانی به این مرکز مراجعه نمایند.

نحوه معاینه در مطب طب سنتی و حجامت چگونه است ؟در مطب طب سنتی بعد از گرفتن شرح حال بیمار، طبع و مزاج وی کنترل می شود و نظیر دیگر تخصص های پزشکی در مطب حجامت معاینه بیمار به صورت کامل از علائم حیاتی،شرایط فیزیکی و فشار خون بیمار کنترل می شود. برخی از بیماران ممکن است طبع سرد داشته و فشار خون پایینی داشته و یا ممکن است دچار کم خونی شدید یا بیمار قلبی باشند که امکان حجامت برای این دسته از بیماران نباشد، لذا از روش های دیگر درمان طب سنتی نظیر بادکش، فصد و یا زالو درمانی و همچنین گیاه درمانی بهره میگریم.

بیشترین مراجعات بیماران هرمزگانی برای درمان از طریق حجامت مربوط به کدام بیماری است؟ بیشترین مراجعین هرمزگانی برای درمان از طریق حجامت مربوط به انواع سردردها بخصوص سردردهای عصبی و میگرنی و در مرحله دوم بیشترین مراجعات مربوط به بیماریهای دیسک گردن و کمر است که از طریق حجامت درمان می شوند و باید عرض کنم که اکثریت این مراجعین بعد از انجام چند جلسه حجامت درمان شده اند.

یکی از محاسن بزرگ طب سنتی ارزان بودن درمان است در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟همان طور که اشاره شد یکی ازمحاسن بزرگ طب سنتی پایین بودن هزینه های درمان است.در طب نوین بیمار علاوه بر هزینه های ویزیت معمولاٌ مجبور است که هزینه های آزمایشگاه و تصویربرداری و... را بپردازد؛ضمن اینکه هزینه دارو که گاهاً برای بیمار بسیار گران تمام می شود نیز باید در نظر گرفت در حالیکه در طب سنتی تشخیص نوع بیماری فرد از طریق طبع و مزاج بیمار صورت می گیرد و بیمار نیازی به پرداخت هزینه های رایج آزمایشگاهها را ندارد.

آیا حجامت در درمان بیماریهای پوستی اثرگذار است؟بله حجامت در درمان بیماریهای پوستی اثر بسیار مثبتی دارد.لکه های صورت معمولاً به سبب کم کاری کبد ایجاد می شود همچنین جوش های صورت که در این زمانه در بین افراد جوان بسیار رایج و در مقابل درمان بسیار مقاوم هستند با حجامت درمان می شود.امروزه نزدیک به یک سوم مراجعین به مطب اینجانب به سبب جوش و لک صورت است.معمولاً جوش صورت در خانم ها به سبب مشکلات هورمونی است از این رو حجامت در درمان این گونه بیماریها بسیار موثر است

جدا از حجامت،گیاه درمانی نیز در طب سنتی رایج است در این زمینه  توضیح بیشتری دهید ؟معمولاً 50 درصد درمان طب سنتی از طریق گیاه درمانی انجام می شود. در طب سنتی افراد دارای 4 مزاج هستند،مزاج سودایی،مزاج بلغمی،مزاج صفرایی و مزاج دمدمی، افرادی که مزاج بلغمی هستند دارای مزاجی سرد هستند و  نمی توانند حجامت انجام دهند.همچنین بیماران سرع ،تشنجی و قلبی نیز نبایستی حجامت انجام دهند و در صورت لزوم بایستی زشیر نظر پزشک و با احتیاط و مراقبت حجامت انجام گیرد از این رو در طب سنتی برای این افراد درمان های دیگری نظیر زالو درمانی ،فصد،بادکش درمانی و گیاه درمانی تجویز می شود.

بادکش درمانی چه نوع از حجامت است و در چه مواردی بکار می رود؟حجامت خشک یا بادکش درمانی حجامتی است که خون گیری انجام نمی شود در این حجامت با خالی کردن هوا از لیوان های استریل آن را روی بدن بیمار قرار می دهیم. بادکش درمانی معمولاً برای درمان بیمارانی که دارای طبع سرد هستند صورت می گیرد اما در حجامت تر بعد از بادکش کردن و بی حس کردن محل حجامت ،با استفاده از تیغ های اسَتریل خون گیری صورت می گیرد.

آیا حجامت در نقاط خاص بدن انجام می شود؟حجامت به طور کلی دو نوع است حجامت عام و حجامت خاص،در حجامت عام که بین دو کتف انجام می شود برای اغلب بیماریها توصیه می شود ولی در حجامت خاص خون گیری در ناحیه ای خاص از بدن بیمار انجام می شود.مثلا حجامت سر برای بهبود سردردها از نوع حجامت خاص است.یا کسانی که دچار بیماری کبد چرب هستند روی کبد آنها حجامت صورت می گیرد.

آیا افراد معمولی نیز برای حجامت به این مرکز مراجعه می کنند ؟بله افراد معمولی و سالم نیز به این مرکز جهت حجامت مراجعه زیادی دارند. به توصیه دین مبین اسلام بهترین درمان، پیشگیری است.بارها برای انجام حجامت در کتب اسلامی توصیه شده است .از این رو بهتر است افراد سالم(هرسه ماه یکبار) فصلی یکبار جهت حجامت مراجعه نمایند.

خون گیری در حجامت دارای چه قائده ای است و بهترین زمان برای حجامت چه وقتی است؟کسانی که مزاج گرمی دارند خون گیری بیشتری انجام می دهند وبه طبع کسانی که مزاج سردی دارند خون گیری کمتری صورت می گیرد این بستگی به مزاج افراد دارد.اواسط ماه قمری که ماه کامل است برای حجامت زمان بسیار مناسبی است. همان طور که ماه کامل تاثیر اثرگذاری بر زمین و دریا ها دارد و باعث جذر و مد می شود دراین زمان نیز تاثیر شگرفی بر بدن انسان دارد و بدن آمادگی دفع مواد زائد از طریق حجامت را دارد .در مجموعبهترین زمان برای حجامت روز 31 خرداد ماه و بهترین فصل حجامت در بندرعباس فصل بهار است.

فرق بین خون دادن  در پایگاههای انتقال خون و حجامت چیست؟خون دادن عمل بسیار صحیح و مثبت است.در خون دادن افراد خون سالم از رگ های اصلی از بدن فرد خارج می شود در حالیکه در حجامت خون با مواد زائد به شکل لنفی و زیر پوستی دفع می شود.

جنابعالی نگرشی دینی به حجامت دارید علت این امر چیست؟حجامت و گیاه درمانی بخشی از طب سنتی و اسلامی است. در احادیث آمده که حضرت محمد و ائمه گرامی حجامت انجام داده اند.با این تفاسیر این مرکز حجامت در محیطی کاملاً بهداشتی افتخار دارد همراه با ذکر دعای حجامت و دیگر ادعیه برای آرامش بیماران تلاوت قرآن کریم پخش میشود.معتقدم که پزشکی که می خواهد حجامت کند دستش باید واسطه خیر باشد و به نیروی الهی متصل باشد.

اگر بخواهم مثالی از محاسن طب سنتی و حجامت بیاورم باید به فرزندانم اشاره کنم که از بدو تولد تا کنون حجامت شده اند و الحمدلله در همه زمینه ها چه از نظر استعداد درسی، تربیت، ورزش و چه در زمینه جسمی، رفتاری و باقی موارد بسیار شایسته هستند و به لطف خدا تا کنون با بیماری مواجه نشده اند از این رو به خانوادها توصیه می کنم چنانچه می خواهند فرزندان شایسته و سالمی داشته باشند که از حیث حافظه و قد وزن مناسب باشند و کمتر دچار بیماری شوند حجامت را از یاد نبرند و حداقل سالی یکبار برای حجامت فرزندشان به این مرکز مراجعه نمایند.

صحبت پایانی؟و در آخر از لطف حضرت حق سپاسگذارم که این توفیق را به من داد تا از طریق حجامت درمانی بانی بهبود خلق شوم.

توصیه های موسسه تحقیقات حجامت بندرعباس

بیماران که مشکلات عروقی داشته باشند زالو درمانی می شوند.

به جز شکستگی ها و بیماریها حاد و بیماریهایی که نیاز به جراحی دارد در باقی بیماریها حجامت تاثیر گذار و باعث بهبودی می شود.

در هرمزگان مصرف مواد غذایی گرم از جمله فلفل باعث شکل گیری مزاج صفرایی شده است.این مزاج باعث بیماری کبد چرب و همچین افزایش قند خون و فشار خون و در نهایت بروز سکته های قلبی و مغزی می شود.اگر افراد از طبع و مزاج خود باخبر باشند و طبع مواد غذایی با خبر شوند به طور حتم کمتر دچار بیماری مهلک می شوند از این رو توصیه می کنیم جهت با خبر شدن از طبع و مزاج خود و مشاوره و حجامت که نوعی پیشگیری است به این مرکز مراجعه نمایند.

بیشتر مراجعین به این مرکز خانم هستند معمولاً خانم ها به بیماریهای هورمونی و یا سردردهای مختلف و یا بیماریهای خونی بیشتر مبتلا می شوند از این رو مراجعه آنها بیشتر است.در کودکان حجامت تاثیر بالایی در رفع زردی نوزدان تازه متولد شده دارد و حجامت از طریق پشت گوش آنها انجام می شود.

مزاج سودایی باعث مشکلات فراوانی برای خانواده ها شده و عامل مهمی در دعواهای خانوادگی و طلاق است و باید مژده بدهم که با انجام حجامت به راحتی می توان مشکلات روحی و روانی افراد را بهبود بخشید.

از جمله محاسن حجامت بهبود معتادان مواد مخدر است و امروزه بخشی از مراجعین این مرکز را معتادان در حال ترک تشکیل می دهند.


طنز دایی مراد مدیر می شود

دایی مراد مدیر می شود

دایی مراد که به تازگی صاحب یک تلفن همراه هوشمند شده مدام جهت نصب برنامه و فعال کردن نرم افزارهای تلفن همراهش احضار می کند.من که دیگر از این احضارها خسته شده بودم این بار هم با بی حوصلگی به خدمتش رفتم و دیدم پیرمرد نصفه شبی کت و شلوار پوشیده و سرگرم ور رفتن با تلفن همراهش هست .
دایی با دیدنم ذوق زده شد و گفت؛ باورت نمیشه حمید جون، من همین الان مدیر شدم .من هم گوشه ای نشستم و گفتم ؛دایی چرا لباس رسمی پوشیدی ! زن دایی که سرگرم کشیدن قلیون بود،غر غر کنان گفت؛ پیرمرد آخه کی به تو نگاه می کنه ، آخه خجالت هم خوب چیزیه ،دایی هم با قیافه حق به جانب گفت؛ من الان مدیر گروه شدم  در شان یک مدیر نیست با زیر شلواری بین زیردستاش ظاهر شود!
به زحمت جلوی خنده ام گرفتم و گفتم ؛ دایی شما مدیر یگ گروه مجازی شدی، از این دست گروهها شاید چند صد هزار تا وجود داشته باشه ،معمولا این گروهها برای تبادل افکار و اخبار فعالیت می کنند و مدیر شدن به جز برای برقراری حفظ نظم گروه و جذب یا اخراج افراد، امتیاز دیگری ندارد.
دایی هم قیلیونش از همسرش گرفت و گفت؛ باشه همین هم خیلی مهمه ، من توی دنیای واقعی 30 سال خدمت کردم حتی معاون هم نشدم اما اینجا در عرض دو شب هم گروه تشکیل دادم هم مدیر شدم.پیرمرد سپس پک محکمی به قیلیونش زد و ادامه داد؛ من نمیدونم برای چی هی میگن تو کشور بیکاری هست! الان ما کلی مدیر و اعضای فعال تو گروهها داریم و این کمک بزرگی در جهت اشتغال زایی جوانها هست!!.دایی مراد به نطقش ادامه داد و افزود؛ اصلا نباید این فضاهای مجازی رو فیلتر کنند، شکر خدا ما الان این همه مدیر و اعضای فعال داریم.


.دیگه نتونستم جلوی خنده ام بگیرم و گفتم ؛ دایی آخه این کارها که واسه ملت نون و آب نمیشه، اینکه یه جوان تا نصفه شب تو گروهها پرسه بزنه و تا لنگ ظهر بخوابه، چه کمکی به اقتصاد مملکت میکند،بعد هم ادامه دادم و گفتم؛ تازه کلی مصیبت و بدبختی هم تو این فضاهای مجازی هست از پخش شایعه و نشر اکاذیب بگیر تا هزار جور مطلب غیر اخلاقی غیر معتبر و رفتارهای عجیب و غریب دیگه که یواش یواش باهاش آشنا میشوید.
دایی هم نه گذاشت نه برداشت یه لنگه دمپایی برام پرت کرد و گفت؛ پسره نادون حالا دیگه چون دایی مرادت مدیر شده حسودی می کنی ! دقایقی بعد هم پیرمرد یک پیام صوتی توی گروهش گذاشت و اعلام کرد؛ ساعت 12 شب است کاربران شب بخیر ،طبق مقررات لطفا از گذاشتن مطالب خودداری کنید انشالله ساعت شش صبح در خدمتتان هستیم.اما درست همون لحظه یه کاربر سمج دستور مدیر رو نادیده گرفت و نوشت ؛ با محصولات ما آشنا شوید بعد هم کلی عکس مستهجن توی گروه به اشتراک گذاشت.


دایی که از دیدن تصاویر بشدت عصبانی شده بود تلفن همراهش به گوشه ای پرت کرد و گفت؛ ای وای خدایا آبرویم رفت،مدیریتم زیر سوال رفت.این وسط زن دایی که با دقت به تصاویر خیره شده بود مجددا شروع به غر زدن کرد و گفت؛ ای پیرمرد هرزه ،پس این همه جون می کندی که تلفن لمسی بخری واسه این بود!
پیرمرد رو بمن کرد و گفت؛ حمید جان ،من نمی تونم این کاربر بی ادب رو اخراج کنم دستم به دامنت یه کاری بکن ،تلفن دایی رو برداشتم مشغول بررسی شدم ،متاسفانه ویروس ربوتی که این روزها بلای جان بسیاری از گروهها شده در گروه دایی مراد هم مشغول نشر تصاویر مستهجن بود. هر کاری کردم نتونستم ویروس رو از گروه اخراج کنم، دست آخر هم مجبور شدم گروه دایی را منحل کنم.
طفلی پیرمرد فقط 24 ساعت مزه مدیریت رو چشید.البته این اتفاق دو تا حسن خوب داشت اول اینکه از احضارهای مکرر دایی خلاص شدم دوم اینکه پیرمرد دوباره سرش به کتابهای تاریخی گرم شده و دیگه هوس مدیر شدن از سر به در کرد.


طنز بغام و طرح ساماندهی شهری

طرح ساماندهی معضلات شهری

ازدحام اهالی درکوچه  نشان از اتفاق تازه ای در محله می داد. بغام که تازه از محل کارشبرگشته بود به زحمت خودش را از لای جمعیت به جسم نیمه جان گدای جوانی رساندو با تعجب گفت ؛ دوباره چه خبره ! «کله» هم ذوق زده، مش معصوم را نشان دادو گفت؛نبودی بابا ببینی ، خاله با فن آپرکات این دو تا گدای سمج به آسمونشوت کرد! بغام با حیرت گفت؛ این که فقط یک نفر هست! لحظاتی بعد گدای دوم همروی زمین افتاد.کله هم گفت؛ اینم دومیش !!!

بغام با عصبانیت به مش معصومه خیره شد و گفت؛ کینگ کنگ شدی ؟ دیوانه آخر این چه رفتاریه با مردم می کنی ! مش معصوم، پیرزن قلدر و عصبی محله هم نگاه تندی به بغام کرد و گفت؛ ببین من زیاد اعصاب درستی ندارم از تو یکی هم خوشم نمیاد اینکه زیادتر از قد و هیکلت حرف نزن وگرنه تو هم با یه مشت شوت می کنم تا از وضعیت جوی قله گنو با خبر بشی !!! بغام که مزه کتک های مش معصوم را خوب چشیده بود ،صدایش را پایین آورد و گفت؛ خوب ، الان بمن بگید این آش و لاش کردن گداهای بدبخت یعنی چه !؟ شهین خانم همسر احمد مرغی در حالیکه سرگرم نوشتن آمار انهدام گدایان بود رو به بغام کرد و گفت؛ تشکل غیر دولتی میم میم به کمک اهالی داره  طرح ساماندهی معضلات شهری رو در محله اجرا می کند.بغام لبخندی زد و گفت؛ ببخشید این میم میم یعنی چه !؟ مش معصومه هم ناغافل چک محکمی به صورت بغام نواخت و گفت؛ میم میم یعنی من، یعنی مش معصوم ، حالا زود برید خونه هاتون ساماندهی امشب تموم شد!!
روز بعد بغام اهالی را به خانه اش دعوت کرد و به آنها در مورد نحوه ساماندهی کارتن خواب ها و رفع معضلات شهری به تفضیل آموزش داد،حتی مش معصوم هم دست آخر در کلاس آموزشی بغام شرکت کرد.مرد نیک نهاد محله از اهالی خواست تا با جمع آوری لوازم مازاد خود مثل لباس ، پتو و حتی مواد غذایی در طرح حمایت از افراد بی پناه شرکت کنند.به پیشنهاد تعدادی از خانوم های محله منزل مش معصوم به عنوان ستاد رسیدگی به امور بی پناهان و معتادان و متکدیان انتخاب شد و «کنیز» همسر بغام نیز به عنوان مسئول صندوق این تشکل انتخاب شد.
یک ماهی از فعالیت ستاد حمایت از معتادان و متکدیان محله گذشت ،مردم محله با شور و شوق از هیچ کمکی دریغ نکردند، با روابط عمومی بالای برخی از خانم های محله ،جمع آوری کمک های مردمی بخصوص کمک های نقدی از محله نیز فراتر رفت و حتی چند گروه مجازی با همین نیت ایجاد شد.اما آنچه خیلی بیشتر نمود داشت تاثیر این اقدام مثبت بود ،بطوریکه یک معتاد یا گدا یا بی سرپناه در محله دیده نمیشد.
در این بین بغام به رفتار مشکوک اعضای تشکل مظنون شده بود بخصوص تغییرات ظاهری آنها شک برانگیز شده بود.کار به جایی رسیده بود که مش معصوم از پالتو پوست سمور استفاده می کرد و بیشتر اوقاتش را در سواحل استرالیا سپری می کرد!!

سرانجام روزی احمد مرغی در حالی که وجدان درد گرفته بود دست بغام را گرفت و به ورودیهای محله برد و با نشان دادن چند جوان قلدر ،گفت ؛مش معصوم این قلدرها رو  استخدام کرده است، اینها مدتیه جلوی ورود معتادین و گداها را به محله می گیرند، بغام با حیرت گفت؛ پس با آن همه پول و کمکی که جمع می کنند چه می کنند!؟ احمد مرغی سرش به زیر انداخت و گفت ؛ بیشترها پولها را خودشان خرج میکنند، کمک های غیر نقدی هم به اکبر شیره ای می دهند تا در بازار سیاه بفروشد.
بغام دو دستی به سرش زد و با ناراحتی گفت: ای وای آخه چرا اینها آدم نمیشن! احمد مرغی آهی کشید و گفت؛ راستش مشکل از این حرفها گذشته اینها یه مدته زدن به قاچاق آدم و کارتون خوابها رو به عنوان آواره جنگی به ترکیه می فرستند تا به آلمان برسند.
بغام با مهربانی پشیانی احمد مرغی را بوسید و گفت؛ آفرین ، معلومه که هنوز انسانیت در محله نمرده،احمد مرغی هم ده هزار مارک از جیبش بیرون آورد و گفت؛ من ارزشم خیلی بیشتر از این چند هزار مارک هست،اگه بیشتر داده بودن عمرا حرف میزدم!!

به کمک بغام تشکل خلاف کار محله تعطیل شد.در ضمن قرار شده به محض برگشتن مش معصوم از کانادا خودش را تسلیم پلیس کند، حالا کی این بانوی دغل باز از کانادا بر می گردد و اینکه چطور می خواهد آن همه پول را پس بدهد بستگی به خیلی چیزها دارد.