سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرگ غم انگیز گل ابریشم بندرعباس

حکایت قطع درختان حاشیه پیاده روهای بندرعباس که طی دو سال اخیر رشد مضاعفی داشته چندی است که مورد توجه کاربران دلسوز و دوستدار محیط زیست بندرعباس قرار گرفته است.

کاربران خوش ذوق بندرعباسی در فضای مجازی طرحی عرضه کرده و از شهروندان می خواهند درختان در معرض بریدن و یا درختان قطع شده را با روبان قرمز و سفید علامت گذاری کرده و تصاویرش را در فضای مجازی نشر دهند.

معروف ترین و غم انگیزترین ماجرای بریدن درختان شهر  به ماجرای قطع درخت گل ابریشم قدیمی بر می گردد.درختی  که روزگاری در مقابل سوپر مارکت محبی کمی پایین تر از چهارراه قدس سایه اش را بی منت برای عابران گسترده بود اما در نهایت بی ذوقی و کج اندیشی این درخت هم به سرنوشت دیگر درختان پیاده روهای مرکز شهر دچار شد و از هستی ساقط شده به حدی که حتی تنه خشک این درخت نیز هفته گذشته از بیخ و بن محو شد.

چند روز بعد از بریده شدن این درخت ماجرا در گزارشی بنام بندرعباس شهری بدون ریه در یکی از جراید استان درج شد.

همان ایام همسایه ها گفتند که صاحب سوپر مارکت بعد از تعمیرات برای دیده شدن نمای فروشگاه این درخت بزرگ را بریده است.

یکی از همسایه افزود؛ جریمه قطع درخت بیشتر از 300 هزار تومان نیست اما تصورش کنید حالا با این نمای بی درخت چه سودی می برد!

قصه قطع درختان شهر فقط مربوط به این خیابان نیست و متاسفانه و در کمال تعجب شهرداری نیز به بهانه هرس درختان زیادی را به تنه ی خشک تبدیل کرده است.

برخی معتقدند شهرداری به عمد درختان را از هستی ساقط می کند تا هنگام طوفان به شبکه برق شهر آسیبی نرسد. و البته نظافت شهر با نبودن برگ های خشک آسان تر است. هر چند شهرداری معتقد است بریدن درختان از روی نظر کارشناسی و برای جلوگیری از حوداث احتمالی است.

به قول ظریفی شهرداری بندرعباس تصور می کند بندرعباس درست وسط جنگل های آمازون قرار دارد از این رو با بودن انبوهی از درخت بریدن چندصد اصله درخت ضرری به فضای سبز شهر نمیزند.

و عجیب تر اینکه شهرداری خود متوالی حفظ درختان شهر است و عجبا که خود بانی بریدن درختان قدیمی است .

بعد از اینکه قضیه قطع درخت سوپرمارکت محبی از طریق کمپین حفظ درختان به فضای مجازی بخصوص تلگرام رسید. صاحب این سوپرمارکت در گفتگو با خبرنگار روزنامه ندای هرمزگان بیان داشت که به هیچ عنوان در قضیه بریده شدن درخت نقشی نداشته و این اقدام را شهرداری بندرعباس انجام داده است.
وی افزود؛ چرا در کمپین مرا محکوم کردند .شما خودتان قضاوت کنید درختی با تنه عظیم مگر می شود با اره دستی برید؟

این درخت را شهرداری بریده و خودشان هم باید جوابگو باشند.در ضمن بریدن درخت به همین جا هم ختم نمی شود و در جاهای دیگر هم مثل بیست متری شاه حسینی شهرداری به اسم هرس درختانی را بریده است.


در همین ارتباط زیرک پور مدیر روابط عمومی فضای سبز شهرداری در گفتگو با خبرنگار ندای هرمزگان با اعلام اینکه درخت گل ابریشم توسط صاحب فروشگاه محبی به عمد خشکانده شده است، افزود : از صاحب فروشگاه بابت خشکاندن این درخت به دادگاه شکایت کرده ایم و پرونده قضایی این تخلف در جریان است.

ماجرای بریده شدن گل ابریشم بزرگ روبروی سوپر محبی یکی از اسف بارترین و غم انگیزترین حکایات قطع درختان بندرعباس در سالهای اخیر است. البته بریدن درخت به بهانه هرس و بهتر شدن نمای فروشگاهها در برخی خیابان های اطراف میدان شاه حسینی امر عادی شده و امروزه عابران فقط حفره ای کوچک می بینند که روزگاری درونش درختی سایه اش خنکای گرمای تابستان بوده و حالا جای خودش را به به نمای مغازه ها و تابلوهای جور واجور فروشگاهها داده است.

ضمن اینکه بریدن درختان توسط شهرداری نیز چند سال قبل در دوره شهردار سلطان زاده هنگام اجرای طرح یک طرفه کردن خیابان های مرکزی شهر کلید خورد و شهرداری در وا دادگی همیشگی  شورای شهر همه ی درختان بلوار سید جمال اسد آبادی را برید.

بعدها شهردار وقت بدون هیچ تاسفی قول داد جای درختان بریده شده درختان جدیدی در دو طرف بلوار مذکور بکارد که البته نه سلطان زاده بر مسند ماندو نه درختی کاشته شد.

و در آخر باید منتظر ماند و دید با فراگیر شدن اعتراضات مردمی در شبکه های مجازی آیا شهرداری و شورای شهر چاره ای برای این تخلف بارز برخی از صاحبان فروشگاهها مرکز شهر خواهد کرد یا این امر ناپسند همچنان تکرار خواهد شد.

شفاف تراینکه اگر شکستن حریم دریا تخلف است و باعث ورود دادستانی به ماجرا می شود بی تردید قطع درختان نیز تخلف محسوب شده و لازم است که قانون در برخورد با خاطیان قاطع اقدام نماید.

کاظم گلخنی.